Mají Klobúky protekci?
Krajské školní plánování v praxi.
… I když Zlín odmítá zájemce, další třídu gymnázia získají Valašské Klobouky …
Když si přečtete článek, tak celkem zřejmě uvidíte, co je na celém systému špatně. Od stolu se řeší jakási vhodnost, kolik žáků jednoho oboru ubereme a jinde přidáme. Diskuze o dojíždění. Budou se střílet čísla vycucaná z prstu a celé to má vyznít, jakoby Kloboučané dostali jakou podivnou protekci, protože si vlastně další třídu nezaslouží. Valašské Klobouky ale už nějakou dobu o třídy na svém gymnáziu bojují. Kraj ji původně povolit nechtěl. Teď před volbami se otevře všechno, co si kde který občan žádá. Mezi volbami to bude jiné a bude se slučovat, psát petice, hrozit a optimalizovat.
Z věci, která by mohla být technická a ekonomická, se stává otázka politická, otázka konexí a službiček.
A co to nechat na nich? Co systém zjednodušit tak, že otevření třídy či oboru nebude žádné veliké politikum. Městští radní a ředitelé škol by na kraj něměli chodit s prosíkem a lahví domácí slivovice, když uznají za vhodné, že chtějí novou třídu či obor.
- Maximálně srovnejme platby na žáka ze všech možných zdrojů. Tzn. každé dítě dostane na hlavu přibližně stejně (úplně srovnat to nejde, tabulky jsou dosti komplikované, ovlivňuje je MŠMT a někde jsou rozdíly opodstatněné).
- Ať kraj dá jasná pravidla investic a oprav škol, které vlastní. Ředitelé musí vědět, na čem jsou / budou.
- Malé třídy se samozřejmě nevyplatí. Pokud ale město bude chtít škole pomoci, případně se zapojí rodiče, tak proč ne? Proč je zakazovat? Naopak. Povolme vše, co školy zvládnou. Je to na nich.
- Případně jsou Kloboučané prostě efektivnější a s menšími náklady na provoz si budou dovolit mít menší třídy.
- Ohrozí to sousední střední školy? Možná. Ale to je prostě soutěž. Děti a rodiče musí hledat, která škola jim nejvíc vyhovuje, a nenechte si nabulíkovat, že si všichni vyberou školy, které dají titul zadarmo. Naopak.
- Ředitelé musí mít ekonomická kritéria, nemohou nechat krajské školy prodělávat a zadlužovat. Spravují veřejný majetek.
Soudím, že centrální plánování vzdělávacích potřeb jednotlivců je dlouhodobě extrémně nefunkční model. Vede k protekci, korupci, neefektivním rozhodnutím a stagnaci v nabídce oborů i kvalitě výuky.
PS: Pár poznámek. Máme krajskou strategii, kterou jsem komentoval zde. Ta mj. určuje, že poměr maturitních oborů vs. nematuritní obory má být 70 : 30. Proč? Protoč. Dále ta strategie z nějakého důvodu chce snižovat podíl víceletých gymnázií. Asi proto, aby jedni nebyli moc chytřejší než druzí a nedocházelo k “segregaci” a odlivu nadanějších žáků.
Foto: Ivan Dostál
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!