Krajská revoluce a hned 2x

Zlínská krajská vláda chce prosadit dvě zásadní revoluce. Za 8 miliard korun novou nemocnici a za 480 miliónů navíc mandatorních výdajů revoluci v dopravě. Soudím, že v prostředí ochlazování ekonomiky, nejistoty příjmů kraje a rizik projektů, je to hazard a ne odpovědné hospodaření. Kraj by si měl vybrat když už jeden revoluční krok a pořádně a kvalitně ho provést.

Revoluce ve zdravotnictví

Účet = 8 miliard + ???.

Plán (odečteme-li PR): Omezíme lokální špitály a v centru kraje budeme mít jakou trochu-fakultní, ale bez státních peněz, novou efektivní nemocnici. Lidem řekneme, že se nic nikde neomezí, stát to bude jen méně a pak už to nějak dopadne.

Bude stát 6 miliard 7 miliard ,7,5 vlastně 8 miliard, a to nejsme ani ve fázi skutečného projektu. Kraj na ní dostane 2 miliardy od státu, vlastně 1 miliardu, zafinancuje si ji sám. KTBN mu dá 3 miliardy, teda 1 miliardu. Uvidíme až bude návrh na stole. Hejtman zatím pálí čísla trochu od pasu.

Nová nemocnice může být výborným nápadem. Hejtman prokázal odvahu vizionáře a buldočí dravost při jejím prosazování, která je a bude potřeba. Respekt.

Ale. Peníze jsou vždy až v první řadě. Nová nemocnice je balík naráz a dopady budou později a na jiné hlavy. Budovatelská vášeň zcela převládla.

Problémy:

  1. Kraj evidentně nejedná podle koncepci rozvoje zbytku nemocnic. Ty pak nyní tápou ve tmě, jak investičně, tak plána a celkovým očekáváním.
  2. Rozhodnutí o projektu NKTNB má obrovské dopady do zbytku nemocniční sítě, které nejsou otevřeně řečeny a řešeny. Centrum zdravotní péče v kraji se v celkovém součtu lidem vzdálí.
  3. Financování je ve fázi miliarda sem, miliarda tam, ale bagry – jo bagry, tak ty prosím hned!

K tomu tyto IMHO zbytečné / nevysvětlené kroky

  1. Odvolání paní Mergenthalové a spuštění „revoluce“ v Kroměřížské nemocnici.
  2. Potlačení odbojných sester v KTNB v rámci zlepšování hospodářského výsledku pro případný úvěr. Umocněný neprofesionálním výstupem místopředsedkyně představenstva na zastupitelstvu (a jinde), který z vyjednávaní udělal emoční záležitost.
  3. Zrušení pracovní skupiny, která měla zadat oponentní posudek – nově zadá vlastně rada, z oponentury je pak schvalovatura. Proč ten strach z kontroly a jiných očí? Proč strach schválit novou koncepci a postupovat popořádku? Pro budovatelské nadšení a svit v očích?

Řádný hospodář nemůže v této situaci hlasovat pro novou nemocnici, i když s tím nápadem nemá problém. Proto si zastupitelé schválili a požadovali po radě odborný posudek k návrhu, který dodnes nemají.

Revoluce ve veřejné dopravě

Účet za 5 miliard. Cca 500 miliónů po dobu deseti let.

Kraj bude mít o 38 % více naježděných vlako-kilometrů, zásadně navýší buso-kilometry a vysoutěží je nově za 32,50 vlastně za 36,- Kč.

Vlaky budou páteř dopravy, autobusy se přizpůsobí a budeme jezdit v taktu 30,60,90 minut. Jako ve Švýcarsku. Budeme mít IDS a na jeden lístek můžeme jet z Ostrožské Nové Vsi do Horní Bečvy (jsem moc zvědavý kolikrát který radní pojede z domova do Zlína Veřejnou dopravou?). Lidé utratí právě o 38 % více peněz za lístky, jak se jim ta doprava bude líbit.

Ale. Opět peníze. Prostě tu novou nemocnici projezdíme.

Vlaky dostanou navíc 300 miliónů. Autobusy nyní 160-180. Očekávejme nižší než totálně optimistické tržby (dalších 30 miliónů). Jak dopadne vyrovnání s ČSAD Vsetín nevíme a nájmy autobusových nádraží ještě nevíme. Suma sumárum. Celkem to bude navíc 500 miliónů z krajského rozpočtu.

Problémy (spíše ty praktické):

  1. Stihne se dodělat IDS? Má běžet od prosince 2019. Zatím není jasné nic moc co se týče cen, formy lístků, nejsou provozní testy. Jsou koupené servery.
  2. V autobusech je nyní výbuch v jízdních řádech. 60 let pomalého tvoření jsme nahradili jednou vlnou dotazníků s návratností kolem 30 %, poradou se starosty a jejky, místy to moc nefunguje a místy úplně vůbec.
  3. Autobusová nádraží na severovýchodě kraje a ve Zlíně (kde se má budovat přestupní terminál s vlaky) nebude vlastnit provozovatel autobusů => bude asi chtít kompenzaci od nových dopravců.
  4. Nejsou řidiči na navýšení spojů, noví dopravci.
  5. Je možné nárůst kilometrů později snížit. Jenže na zastupitelstvu tvrdili, že to prostě nejde, že se jinak rozpadne taktový systém. Druhá věc je, že dopravci mají nastaveny vytendrované ceny právě na tento vysoký objem. Snížíte-li je o 25 %, bude to pro ně velký problém.
  6. V rámci šetření a přípravě na ekonomický cyklus se na vládě uvažuje o snížení podpoře regionální dopravy.
  7. Pokud za rok jízdní řády zase změníme, protože nebudou peníze, pak celá akce bude jedna velká čuňárna, rozbití vazeb, které možná zase bude kraj za rok měnit. To je prostě nezodpovědné a lidí ve veřejné hromadné dopravě v celkovém důsledku leda ubude.

Celkem je to pak sum sumárum cca tohle.

Graf budoucích zásadních výdajů kraje

 

Co občané? Proč by jim to mělo vadit?

Zlínská nemocnice bude lepší, autobusem jezdit asi moc stejně nebudou, třeba jim vlak v sobotu doveze tetu. Jenže …

Kraj už teď bude muset škrtat v opravách cest (-50 miliónů už teď), -80 miliónů v investicích do krajského majetku (školy převážně). V roce 2020 se škrtne celá miliarda z „nových projektů“. Místo skutečných investic do infrastruktury (vodovody, cyklostezky, nové posílené úseky silnic) to prostě projezdíme a prostavíme do nemocnice. Budou se muset omezovat kofinancování do různých velkých projektů (a pokud si myslíte, že jsou všechny na nic, možná ano, ale tak se dnes bohužel infrastruktura financuje). Potlačí se programy, které rozvíjí venkov. Školství plánovalo velkou podporu řemesel, nevěřím, že ji budeme financovat ještě na další úvěr.

Kde se beztak škrtat nebude je PR. Toho bude potřeba naopak hodně. Hejtman ve vlaku a hejtman v nemocnici bude v každém Okně do kraje, ostatně jako teď. A určitě přitečou velké miliony do sportovních klubů – chléb a hry tam se šetřit nesmí. Šetřit se jako obvykle bude na infrastruktuře a věcech co jdou vidět až za několik let.

Co by udělal dobrý hospodář?

Potlačil by ego a vybral by si jen jednu velkou změnu. Tu by dobře připravil a udělal. Ano. Je to možná těžké rozhodnutí. Safra, nemůžeme přeci s veřejnými penězi hrát hru na hraně únosnosti a po nás potopa.

Mou prioritu by zcela jistě měla nemocnice. Veřejná doprava se musí řešit zrovna v našem kraji jinak než tupým a drahým navyšováním. Nemocnici zrekonstruovat, nebo klidně postavit novou, když to bude lepší musíme.

Bohužel pan Čunek si vybral vlaky a autobusy. Tam už jsou smlouvy na spadnutí a k podepsání (14.3.2019 smlouvy na drážní obslužnost rada kraje schválila). Škoda. Proč? Nechápu.

A co zastupitelé? Ještě pár týdnů mají možnost vymyslet co s tím.

Ale první bude třeba stopnout buldozer, který se teď s nikým párat nechce a vše co chce musí měť!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

17 + eighteen =