Příspěvky

Autoforum: První česká politická strana chce zrušit bodový systém pro řidiče, prý nefunguje

To, čemu se v České republice říká „bodový systém hodnocení řidičů”, je od začátku paskvil, který volá po zrušení a nahrazení něčím rozumnějším. Teď za to začala otevřeně bojovat první politická strana.

„Počet dopravních nehod stoupá téměř neustále od roku 2009, tedy skoro 10 let. Systém byl při zavedení jeden z nejrepresivnějších nástrojů v Evropě a je založen na principu dvojího trestu za tentýž čin,“ uvedl  Tomáš Pajonk s tím, že ke snížení dopravních nehod by podle něj vedlo spíše přesměrování kontrol z přehledných a bezpečných míst na rizikové úseky i plošná revize rychlostních limitů.

Celý článek naleznete zde

Pajonk: Obědy do škol jsou jen populistické výroky

Česko – Již několik měsíců jsme svědky politického vyjednávání a přetlačování se v rámci koaliční vlády o obědy zdarma do škol. Jednou pro všechny děti, následně jen pro vybrané skupiny. Vládní kabinet neví, jak populistické výroky proměnit ve skutečnost. Návrh Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zavést obědy zdarma do škol pro děti ze sociálně slabých rodin byl smeten na jednání vlády ze stolu. Ještě aby ne, když byly náklady v souhrnné výši vypočítány na 1,7 miliardy korun, a z toho jen na administrativu resort vyčlenil půl miliardy.

Řešení problematiky obědů zdarma do škol nevnímáme jako klíčový problém našeho školství. Problémy vidíme především v kvalitě výuky, v nedostatku kvalitních pedagogů a v systému financování škol. Proto odmítáme zavádění nových programů a projektů, které budou jen další zátěží v podobě nákladů pro státní rozpočet, a také pro celý systém v podobě administrativy. Stejně vnímáme i projekty Mléko do škol a Ovoce a zelenina do škol, které každoročně stojí státní rozpočet okolo půl miliardy korun.

Stát by se měl soustředit na primární úkoly, jimiž jsou kvalitní vzdělávání v podobě dobře zaplacených profesionálních pedagogů a dobře nastavený systém financování českého školství s minimální administrativou. Stát se nemá starat o to, co budou děti ve školách jíst, to si dokážou rodiče v naší vyspělé společnosti rozhodnout sami a je to čistě jejich zodpovědnost.

zdroj

Parlamentní listy: Nejsme žádný dobytek na pěstování pro vrchnost! Jak se nápady Babišovy vlády projeví ve skutečnosti?

ROZHOVOR Dva typy lidí, kteří bojují na politické scéně, popisuje předseda Svobodných Tomáš Pajonk: „Jedni, kteří pracovitým lidem chtějí sebrat peníze, a rozdat je tam, kam chtějí ve jménu ‚evropských, morálních a západních‘ hodnot, a pak druhý typ, který je chce uloupit a rozdat ve jménu ‚národních, našich‘ hodnot, neboť ‚to tak musí být, bo to je fajne‘.“ Ovšem jde jim o totéž: Za peníze všech koupit něco, co se líbí jim, a k tomu potřebují moc. Rozdělovači lupu na sebe plivou a živí konflikt. Pajonk reagoval také na trend sociální politiky: „Myslíte, že jsem svou ženu uplatil obědy zdarma, aby měla další dítě? To je dost absurdní představa. Nebo kdyby dostala o 10 000,- Kč za porod navíc, tak že by najednou chtěla šesté dítě? To je přeci amorální nesmysl.“ Pajonk také vzkázal, že nejsme žádný dobytek na pěstování pro vrchnost. „Stavět státní politiku na tom, že budeme mít farmu na daňového poplatníka, s prominutím, je svinstvo.“

Celý rozhovor naleznete zde

ČT24: Konec monopolu Českých drah na Zlínsku. Třetinu spojů by měla zajišťovat společnost Arriva

V osobní železniční dopravě ve Zlínském kraji skončí dosavadní monopol Českých drah. Od letošního prosince bude v dalších deseti letech zajišťovat zhruba třetinu spojů v regionu soukromá společnost Arriva vlaky. Rozhodli o tom krajští zastupitelé. Zvýší se i počet vlakových kilometrů, které bude kraj od dopravců objednávat. Ročně ho to bude stát zhruba o tři sta milionů korun více než dosud.

Víc vlakových spojů, poprvé v historii soukromý dopravce, výrazně víc peněz. To vše v sobě obsahuje rozhodnutí zastupitelů Zlínského kraje o koncepci regionální železniční dopravy na příštích deset let. Vlaky by ročně měly najezdit o 1,25 milionu kilometrů víc. „Pokud chceme mít fungující integrovaný dopravní systém, musíme přidat kilometry. Není jej možné zavést s dosavadním počtem kilometrů ve vlacích a autobusech. Nelze jinak, protože by spoje na sebe nenavazovaly,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL). I bez navýšení počtu kilometrů by podle něj kraj od příštího roku zaplatil za drážní dopravu o sto čtyřicet milionů korun více.

Opozici se vyšší náklady na železniční dopravu nelíbí

Objednávku drážní dopravy mělo krajské zastupitelstvo schvalovat už před Vánocemi. Kvůli řadě připomínek však jednání odložilo na dnešek. Mnoho opozičních zastupitelů více objednávaných kilometrů a s tím související vyšší náklady kritizuje. „Skokové navýšení, to znamená přesun hlavní priority kraje na subvencování železniční dopravy, je špatně. Železniční doprava nepřitáhne více lidí. A jestli se kvůli tomu budou omezovat opravy cest, tak nejvíc lidí, kteří cestují za prací autem, tím utrpí,“ řekl opoziční zastupitel Tomáš Pajonk (Svobodní).

Proti nárůstu objednávané dopravy byla i ČSSD. Více dopravců na železnici podle ní představuje riziko. „Upřednostňujeme model uceleného souboru, který obsluhuje jeden dopravce, jako je tomu ve většině krajů v ČR. Kromě toho ani krajský výbor pro dopravu nedoporučil opětovné schválení tohoto materiálu,“ vysvětlila před zasedáním předsedkyně klubu krajských sociálních demokratů Milena Kovaříková.

Nejednotná je i koalice

Nejednotná byla kvůli železniční dopravě i krajská koalice. Schválit zvýšení objednávaných kilometrů odmítl náměstek hejtmana Jiří Sukop (ANO), hlasování se zdržel. „Vzhledem k tomu, jaké investice v kraji plánujeme, zejména v souvislosti s nemocnicí, tak se domnívám, že si kraj nemůže dovolit tak velký mandatorní výdaj na tak dlouhé období,“ řekl Jiří Sukop.

Arriva, která má podle Pavla Botka pronajaté zánovní vlaky německé výroby od společnosti Leo Express, by měla od konce letošního roku začít jezdit na tratích mezi Starým Městem a Bylnicí a dále přes Valašské Klobouky do Rožnova pod Radhoštěm. Obslouží také spoje na trase mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi. Osobní vlakovou dopravu na zbývajících tratích v regionu budou nadále minimálně čtyři roky zajišťovat České dráhy. Dosud činily roční výdaje kraje na vlaky zhruba 300 milionů korun, v roce 2020 to bude téměř dvojnásobek. Částka navíc v dalších letech ještě poroste. Krajští zastupitelé změny v železniční dopravě odhlasovali, příslušné smlouvy se ale budou teprve podepisovat.

Kolik stojí rodinu veřejná doprava ve Zlínském kraji?

Sousede, kolik ročně utratíš za ježdění vlakem a autobusem? No, já moc nejezdím, takže moc ne…. Tak to se pleteš! V rodině jste 4, takže to vychází takto:

Každá čtyřčlenná rodina zaplatí tisíce korun ročně, aniž by o tom věděla. Vezměme si nyní modelově rodinu z tzv. Zlínského kraje, tedy pravděpodobně Valachy, moravské Slováky nebo Hanáky.

2018

V roce 2018 každá taková rodina zaplatila, aniž by to věděla, v průměru přes 9.100 korun. A k tomu ještě utratila za jízdenky téměř 2.900 korun. Dohromady tedy 12.000 korun.

S vlaky a autobusy se to má totiž takto. Zlínský kraj (zastupitelstvo) rozhoduje o tom, kolik kilometrů najezdí ročně regionální a lokální vlaky a autobusy. Vybere dopravce a těm za tyto kilometry zaplatí dohodnutou cenu. Dopravci samozřejmě vyberou také nějaké jízdné a to se od dohodnuté úhrady odečte. Výsledek je tzv. prokazatelná ztráta. Tu Zlínský kraj zaplatí (a je to tak ve všech krajích).

V roce 2018 kraj takto utratil za Tvou rodinu přes 4.900 korun. Protože je to ale na rozpočet kraje moc, vysaje na zajištění dopravy ještě peníze z rozpočtů obcí. A to přesně stovku na hlavu, tedy 400 korun na čtyřčlennou rodinu. A také si poníženě vyprosí pomoc od státu, tedy ministerstva dopravy na vlaky. Ministerstvo tak milosrdně posílá Tvých téměř 700 korun dopravcům na přepravu Tvé rodiny. No jo, jenže je to trochu nefér, poněvadž Východomoravákům on ten stát posílá málo na vláčky. To proto, že toho u nás vláčky ročně najezdí málo. Jinde najezdí více. A tak ještě přispíváš jiným rodinám v jiných krajích. Tvoje rodina takto podporuje jiné rodiny celkem více než 300 korunama ročně. Možná Ti udělá radost, že hejtman chce tu nespravedlnost ukončit tím, že objedná více vláčků. Můžeš se pak na ně třeba chodit dívat a mít radost, že už je to spravedlivé.

Peníze, sousede, nerostou na stromě a stát, kraj ani naše obec, jak jistě víš, nemají partu česačů, kteří by ty peníze ze stromů trhali. Všechno to, o čem jsem mluvil, jsou Tvé peníze, které zaplatíš na daních.

Jestli teď sčítáš a odečítáš, jistě sis všiml, že ten součet nevychází. Tvoje peníze totiž stát neutrácí jen tím, že by s nimi „pomáhal“ Zlínskému kraji. On sám totiž ještě Tvé peníze utrácí za rychlíky a také za ztráty dopravců, které vznikají tím, že poskytují slevy z jízdného.

Je mi líto, že jsem Tě teď zklamal. Slevy opravdu neznamenají, že ušetříš. Náklady na dopravu jsou pořád stejné. Nezáleží na tom, zda v autobuse sedí student, chlap v nejlepších letech nebo chlap v ještě lepších letech, čili v důchodu. Máš sice levnější jízdenku, ale stejně jsi to zaplatil.

Tedy, za rychlíky a za slevy Tvá rodina zaplatí ročně 2.800 korun.

Dohromady jsi zaplatil za rodinu 9.100 korun a ani nevíš jak. Ze slev se už také nemůžeš radovat. Nepomůže Ti ani ta poslední, kterou populisticky vyhlásil premiér. Průměrně sice zaplatíš méně peněz, když budeš kupovat pro rodinu jízdenku, ale o to víc zaplatíš, aniž bys to věděl. Přidej těch cca 2.900 korun za jízdenky a Tvá rodina je chudší o 12.000 korun.

2020, pokud hejtman neprosadí svůj grandiózní plán

Tak a teď se pojďme podívat, jak to bude dál, třeba v roce 2020.

Kraji končí smlouvy s dopravci a je bohužel nevyhnutelné, že vše podraží a Tvoje rodina zaplatí více. Tomu se nedá zabránit. Pokud bude jezdit pořád přibližně stejné množství vlaků a autobusů v kraji, pak zaplatíš za rodinu v roce 2020 celkem 13.300 korun. Jízdenky Tě budou stát pořád stejně, ale podraží ta „neviditelná“ platba – tam vysolíš 10.400 korun.

2020, pokud prosadí

Jenže náš hejtman má mnohem ambicióznější plány, jak s Tvými penězi naložit. Chce více vlaků a více autobusů! Pokud protlačí všechny své nápady, prohneš se. V roce 2020 bys pak za rodinu zaplatil celkem 15.300 korun! 12.100 bez toho, aniž by se Tě někdo ptal a pak ještě přes 3.200 korun na jízdenkách.

Neboj! Jízdenky nepodraží! Jenom budeš prostě více jezdit vlaky a autobusy. Že to nemáš v plánu? Nevadí. Hejtman říká, že jezdit budeš a tak ty peníze i počítá. Kdyby se kompletně úplně zmýlil a těmi vlaky a autobusy by nikdo včetně Tebe nejezdil, přestože budou lépe zorganizované, stejně to Tvá rodina zaplatí. Nezaplatíš sice o 300 korun více za jízdenky, ale dopravcům vznikne vyšší prokazatelná ztráta a tu prostě zaplatíš.

Nepříjemné je, že za tyto peníze, které si kraj od Tebe vzal, by měl dělat další věci, které jsou potřeba. A má málo! I kdyby se podařilo hejtmanovi do vlaků a autobusů nalákat více lidí, i tak mu natolik narostou výdaje, že bude muset šetřit jinde. A tak například plánuje, že ročně utratí o 50 miliónů méně za ostatní „dopravní záležitosti“. No a to jsou v podstatě jen údržba a opravy silnic. 50 miliónů prostě půjde poznat. Takže si k těm nákladům do roku 2020 ještě připočítej to, že bys měl začít šetřit na brzkou výměnu tlumičů na svém rodinném autě. Jo, člověče, a ještě na pár tlustých slušných svetrů pro děcka do školy, protože bude o 80 miliónů ročně méně na opravy krajských baráků, třeba gymplů a průmyslovek, takže potáhne přes stará okna. A pokud přijde nějaká ta hospodářská krizička, pak si radši našetři na nějakou čtyřkolku, protože sníh fakt zadarmo nikdo neprohrne a kraj na to taky nemusí mít.

Opakování, matka moudrosti, sousede, takže zde rakapitulace těch částek, o kterých jsem mluvil. Vše přepočtené na čtyřčlennou rodinu:

doprava výdaje rodina

(poznámka: v článku neřešíme náklady na MHD)

 

Rozhovor se sousedem pro vás zaznamenali krajští zastupitelé za Svobodné:

tomas-pajonk_malyportret

Ing. Tomáš Pajonk

Helena Lasztoviczová portrait2

Helena Lasztoviczová

Právo: Debata o nové zlínské nemocnici graduje

Opoziční krajští zastupitelé si vymohli zpracování oponentního posudku, který má porovnat záměr výstavby nové s variantou rekonstrukcí současné nemocnice. Oponenturu chce kraj od zlínské fakulty managementu a ekonomiky. „Buď se potvrdí, že nová nemocnice je nejlepší nápad, nebo se objeví body, které bude třeba dořešit. Uklidní to také
veřejnost,“ uvedl opoziční zastupitel Tomáš Pajonk.

iDnes: Vedení Zlínského kraje je v polovině, programového prohlášení se drží

Nová nemocnice.

Před dvěma lety o této variantě nikdo nemluvil. Cílem nové koalice bylo snížení zadlužení Baťovy nemocnice, její reálný stabilizační plán, rekonstrukce interního pavilonu a reálný plán postupné modernizace. S novou nemocnicí nikdo nepočítal. O to větší překvapení to bylo.

Nicméně kraj jedná rychle a po čtyřech měsících od první zmínky o pozemku ve Zlíně-Malenovicích už má téměř celou plochu vykoupenou. Hejtman nechal zpracovat prověřovací studii a vytvořil tým odborníků, se kterými objíždí nové nemocnice v zahraničí a kteří její podobu vytvářejí. První odhady nákladů hovoří o více než sedmi miliardách korun.

„Nelíbí se mi, že jsme tlačeni do jedné varianty řešení, aniž bychom měli k dispozici kvalitní oponentní posudek od nezávislých lidí, kteří tomu rozumí. Vidíme v tom mnoho rizik a přitom nemáme od vedení kraje dostatek kvalifikovaných informací,“ zdůraznil opoziční zastupitel Tomáš Pajonk.

Žádné usnesení, kterým by zastupitelé stavbu v Malenovicích schvalovali, ale zatím neexistuje.

Celý článek zde

Zlínský deník: Drahé posudky nepotřebujeme, nejlepší řešení už máme

“K výstavbě nové nemocnice podle odborníků jednoznačně chybí i nová koncepce zdravotnictví. Na besedě k nové nemocnici pořádané Svobodnými zastupitel kraje Tomáš Pajonk uvedl, že doufá, že bude brzy dokument připraven k projednávání…”

Zlínský deník: Vášně, emoce, kritika. To je nová zlínská nemocnice. Pajonkovi vadí obrovské nejasnosti ve výstavbě.

„Vadí nám velké množství nejasností a neobjektivně prezentované materiály na zastupitelstvu, které spíše připomínaly manažerskou show,“ vysvětlil na úvod úterní besedy k tématu výstavby nové nemocnice zastupitel kraje za Svobodné Tomáš Pajonk

ČTK: Pajonk k nové nemocnice ve Zlíne – měl by se vypracovat oponentní posudek

Kritikům nové nemocnice ve Zlíně chybí informace o financování

Zlín 4. prosince (ČTK) – Zejména na nedostatečné informace o ekonomické stránce zvažované výstavby nové krajské nemocnice ve Zlíně-Malenovicích dnes večer upozornilo několik zlínských krajských i městských zastupitelů. Besedu o plánované nemocnici ve Zlíně uspořádali Svobodní, kteří jsou v krajském zastupitelstvu v opozici, zúčastnili se jí však také zástupci vedení Krajské nemocnice T. Bati (KNTB) ve Zlíně i primář nemocnice Tomáš Gabrhelík.

Stavba nemocnice v Malenovicích by podle vedení kraje měla stát 7,3 miliardy korun, hotová by podle hejtmana Jiřího Čunka (KDU-ČSL) mohla být do šesti let. Druhá zvažovaná varianta, tedy postupná rekonstrukce současné nemocnice, která se nachází na opačné straně Zlína, by stála podle odhadů 9,7 miliardy korun a trvala by až 12 let. Kraj již vykoupil v Malenovicích část potřebných pozemků, projekt by však měli zastupitelé schvalovat až v březnu příštího roku.

Na projekt ojedinělý v kraji i republice by podle krajského zastupitele za Svobodné Tomáše Pajonka měl být vypracován oponentní posudek. Někteří kritici poukázali na to, že výstavba nové nemocnice může stát nakonec mnohem víc. Kraj také podle nich nedoložil, kde na tak náročný projekt vezme peníze.

Čunek již dříve uvedl, že kraj do doby zahájení výstavby uspoří více než miliardu korun. Počítá také s pomocí státu, která by měla pokrýt asi třetinu nákladů, plánuje použít i úvěr. Člen představenstva KNTB Vlastimil Vajdák uvedl, že by se mohlo ušetřit také tím, že část přístrojů by se přenesla do nové nemocnice. Objekt v Malenovicích by vlastnil kraj, nemocnici by ji pronajal a ona by platila nájem. “Nemocnice je schopná splácet ročně 100 milionů korun v rámci nájmu nebo dlouhodobého financování,” uvedl Vajdák.

Někteří kritici se obávají nedostatku personálu v nové nemocnici, který již nyní chybí. Podle nich hrozí, že se personál bude soustředit do nové nemocnice na úkol zbylých tří krajských nemocnic ve Vsetíně, Kroměříži a Uherském Hradišti. Podle Gabrhelíka by naopak koncentrací péče došlo k úspoře personálu. Primátoři KNTB již dříve vyjádřili podporu myšlence výstavby nemocnice. Pavilónový systém ve stávajícím areálu je podle nich již zastaralý. “Nový areál by dokázal asi lépe vyhovět potřebám současné medicíny. Není to o přístrojích, ale o ergonomii a návaznosti procesů,” uvedl Gabrhelík, podle kterého by postupná rekonstrukce ve stávajícím areálu byla pro provoz nemocnice příliš náročná.

jmk mtj