Příspěvky

Nová nemocnice. Prosadil by ji skutečně jen silák?

Příběh, který v následujících měsících uslyšíme v různých variantách.

Jura Čunek je silák a jinak to prosadit nešlo.

Ve skutečnosti je to přesně naopak.

Náš hejtman nyní napne všechny síly a za peníze daňových poplatníků bude pokračovat v kampani, která ho vykreslí jako rozhodného, silného muže, zachránce nemocných v kraji a takového rázného chlapa, co se s ničím nemaže a jak všichni víme, když se kácí les, létají třísky, takže nějaké to zohýbání a “čuňačiny” prostě do politiky velkých vůdců (a jiní vůdci než velcí co búchají do stolu nic neudělali) patří a jinak by se nikdy nic nestalo.

Není tomu tak.

Být na místě hejtmana člověk jiný, člověk, který je zvyklý spolupráci s ostatními a kterému jde více o věc než o ego, mohlo být klidně vše schváleno mnohem dříve, nebo s mnohem větším počtem hlasů. Třeba se dalo postupovat takto:

1) Byla by koncepce o tom, co má krajské zdravotnictví jako celek v následujících desetiletích nabízet (vyplývající z “průzkumu trhu” – tedy demografie, lék. trendů atd. atp.) Na té mohli pracovat všichni – lékaři, pozice, opozice, ČLK. (teď ji dělá firma z Mostu, se kterou ani hejtman není spokojen a je to čirá formalita, ne strategický dokument).

2) Pak by přišel nápad s novým místem pro nemocnici. Ok, přípravy na něj by klidně hejtman utajil (ve fázi nákupu pozemků to dávalo smysl). Je dobré taky říci, že hejtman si sehnal tým lidí, kteří jsou v něčem zajímaví a nejsou to žádní hlupáci.

3) Ve chvíli, kdy by ovšem nový nápad ukázal zastupitelům, by místo marketingového prodeje á “šmejdi a hrnce” – tzn. moje varianta je super, ostatní k ničemu tady máte powerpoint, výbor a materiály, které vám předchystám jen já a odborníků tucet z klobouku co jsem si vytáhnul (např. Ševčík z VŠE, to bylo úplně mimo mísu), postupoval jinak.

Třeba takto: Ok, máte pochybnosti, zda není variant více, ano jak mě žádate, nechám vypracovat i studii druhou (argument, že bude stát pár miliónů v tomto případě není relevantní, protože jde o investici za desítku miliard), ano dám vám prostor vybrat si do ní vlastní lidi, ne jen moje. Ano, pojďmě hledat nejlepší řešení, je to technická, ne politická záležitost.

Hejman volil metodu. “Já Jura jsem to studoval, vy ostatní jste amatéři, ničemu nerozumíte, ale já to chápu, tak vás poučím. Furt to nechápete? Ach jo. Tak ještě jednou a znovu …”

4) Ve chvíli, kdy jeho koaliční partner říká, no – dobře nemocnice, není asi špatně, ale ten nárůst vlaků, který zase tak k ničemu není (protože integrovaný systém není odvislý od určitého počtu vlakokilometrů a proježděných korun), tak ten nárůst výdajů na vlaky o pár miliard za těch deset let, tak ten bude pro rozpočet problém, když ještě ta nemocnice. Nechceme takové riziko.

Tak v takové chvíli by se dobrý hejtman zamyslel, zda raději nekousne požádat sice vlastního a loajálního člověka, ale také člověka který moc dobře revoluci v dopravě v souladu se vším ostatním, nepřipravil, o změnu plánu. Jde mu přeci o věc, o nemocnici, ne o to, že musí být vždy jen a jen po jeho a ve všem a z principu.

5) Když pak zastupitelé napříč spektrem žádají o oponenturu (to byl rok 2018) která nebude amatérská a možná bude trochu i trvat, tak by jim mohl tenhle kompromis nabídnout.

6) Pak by mohla být nemocnice (nebo jedna z variant) schválena možná už v červnu 2019 a možná i dříve.

Mnozí zastupitelé, včetně těch co byli pro, si tohle uvědomují. Chápu, že už to chtěli mít rozhodnuté, chápu, že musí být loajální (a to vůbec nemyslím špatně, jsou členy týmu, tak to prostě je).

Výsledkem kromě nemocnice (což jisté zdaleka není a žádná z variant není totálně špatná) však bude ještě jiná věc …

A tou věcí je příklad pro všechny další politiky, pro všechny starosty u nás a v jiných krajích. A příklad pro občany a všechny, kdo si ho budou chtít vzít …

A ten příklad je “není důležité hledat dobré řešení, důležité je silou a prasárnou prosadit svoje, pak se s tím všem pochlubit a za jejich peníze jim propagandou namalovat obrázek, jaký jsem to Jura Boss”.

Co už vidět není, je že tenhle “silácký” (ve skutečnosti spíše slabčácký přístup, který se bojí alternativy a skutečné konfrontace názorů) přístup budí odpor, budí nejistotu, podezřívání, podezření z korupce, nečistoty a zmanipulovaného chování a snižuje důvěryhodnost politiky jako takové.

Neříkám, že ti kdo, ho podpořili možná podpořili špatný projekt (což jsme měli zjistit), říkám, že současně otevřeli Pandořinu skříňku, která nám přidá k zamoření politiky neférovým jednáním – a to dělat nemuseli a neměli.

iDnes: Krajský zastupitel Pajonk se vyjádřil ke konečnému hlasování o budoucnosti nemocnice

Nová krajská Baťova nemocnice ve Zlíně nevznikne. Při dvakrát odloženém hlasování neudržel hejtman Jiří Čunek jednotnou koalici. Co to znamená pro budoucnost nemocnice i krajské koalice, není jasné.

Za dané situace a předloženém návrhu usnesení jsem nemohl hlasovat PRO.

Projekt Nové nemocnice není mrtvý. K zásadní proměně areálu KTNB a zvýšení kvality péče dojde. Je nutné ale hledat řešení, jak najít v zastupitelstvu jednoznačnou shodu, místo řešení tlačeného na sílu, což s sebou nese určitá opomenutí.

Nemá smysl “tančit na hrobě” poraženého usnesení. Naopak je naprosto třeba dobře vybrat a využít dobrého z toho co bylo připraveno.

 

Zdroj

 

Zlínský deník: desetihodinové zastupitelstvo, Pajonk stále proti megalomanské nemocnici

Přehlídka ztraceného času. Tak hodnotí pondělní desetihodinové jednání 20. zastupitelstva nejen opozice, ale i část koaličních partnerů. Od zasedání se očekávalo hlasování s jednoznačným výsledkem: stavět nebo nestavět novou nemocnici.

Máme obavu vzhledem k celkovému dosavadnímu přístupu hejtmanství, že s návrhem usnesení hlasujeme de facto i o tom, zda se samosprávný Zlínský kraj nezmění v Království Jiřího Čunka, z boží vůle hejtmana.“ komentoval zastupitelstvo Tomáš Pajonk. 

 

Proslov k nové nemocnici – Zastupitelstvo Zlínského kraje

Na zastupitelstvu Zlínského kraje v pondělí 17.6. jsem měl možnost vystoupit k projektu nové nemocnice. Zde bych chtěl zveřejnit jak přepis projevu, tak také video:

 

K investičnímu záměru a obecně k návrhu B, který nám byl před půlrokem představen, máme jako Svobodní tyto tři hlavní výhrady. 

  1. Urbanisticko – poziční: Starý areál je blíže pacientům a vybudování moderní nemocnice v jeho místě má tyto výhody 
    1. Nevzroste vzdálenost do nejbližší nemocnice pro velkou část obyvatel Zlínského kraje. Nedojde k dalšímu odlivu služeb z částí kraje, které mají infrastrukturu a dostupnost celkově horší. Pro velkou část občanů Luhačovického Zálesí, Slavičína, Brumova, údolí Senice a dalších jednoznačně u varianty Malenovice vzroste vzdálenost a čas, ve kterém se dostanou do nejbližší nemocnice. Pro mnoho dalších občanů (Vsetínsko) vzroste vzdálenost k nejbližší nemocnici s terciární péčí. Toto je věc, která se přesunem zásadně změní k horšímu. Pro průměrného občana Zlínského kraje se vzdálí nejbližší nemocnice o 5,13 % dojezdových minut. 
    2. Nedojde k zastavění dalších tisíců metrů čtverečních úrodné půdy. 
    3. Pacienti nepřijdou o unikátní prostory „lesoparku“ nemocnice. 
    4. Urbanistické řešení Zlína z dob T. Bati, kdy na východě se žije a léčí, v centru se baví a na západě je průmysl, zůstane zachováno, nedojde k zásadním změnám v pohybu obyvatel a spoustě nyní naprosto neočekávaných dopadů (ceny nemovitostí, očekávání obyvatel, atd.) Je konzervativní volbou, když mohu neměnit – dispozice organicky vzniklé. 
    5. Námitka, že stavba / přestavba bude nepříjemná, toto nevyvažuje – cena toho, že stavba bude na horším místě 50 a více let, je v součtu pro všechny občany vyšší. 
    6. Námitka, že rekonstrukce nedokáže být moderní, nebo bude horší než monoblok logisticky, je dle mého lichá – žádné relevantní srovnání dodáno nebylo a jen málo se hledala například varianta, jak postavit „monoblok“ ve starém areálu, navíc polyblok není méně moderní. 
  2. Procesně rozhodovací: nebyla žádná férová soutěž variant a při výběru nejlepšího řešení jsme zcela přeskočili fázi “soutěže / výběru koncepcí”. Proč je konkurence dobrá? To je jasné všem. Je pravda, že dobré rozhodnutí může padnout i při špatném rozhodovacím procesu, variant naštěstí není mnoho, ale špatný rozhodovací proces teď je předzvěstí dalšího špatného vedení projektu, kde už jsou detaily, pečlivost a ochota vyslechnout i jiný názor zásadní a chyby stojí miliardy.  
    1. V úvodní prezentaci (která by se dala považovat za nějakou formu zatáhnutí zastupitelů do hry), byly chyby (např. že areál je v záplavovém území apod., že je problém s Gahurovým prospektem). Přesto tato prezentace, kterou zastupitelé nijak neschválili a ani nevzali na vědomí, rozhodla, že probíráme jen jednu variantu, co s krajským zdravotnictvím. Dokonce bylo argumentováno, že schválením nákupu pozemků jsme přeci dali souhlas! Nedali.  
    2. Zastupitelé nedostali žádné prostředky hledat a hájit varianty jiné. Hejtman si bez vědomí rady nechává vypracovávat studie. Vyrovnat informační nerovnováhu pro zastupitele měl oponentní posudek. Tam ale dvakrát hejtman de facto rozhodl, že do toho, jak ho zadá, nikdo mluvit nebude. Tím zastupitele bez zastoupení v Radě vyřadil ze hry. Naštěstí si posudky obstarali sami. 
    3. PR a marketingová šou v Okně do kraje, na minulých zastupitelstvech – poradci na objednávku (třeba pan Ševčík, který nám řekl, že příjmy kraje se nikdy nemůžou snížit, apod.) – to vše jsou signály, že férovou soutěž variant jedna strana nechce.
  3. Právní a finanční 
    1. Dát radě bianco šek na 8 mld. Kč a 10 % plánovaných víceprací bez dalšího vlivu zastupitelů na projekt? 
    2. Finanční riziko a souběh s obrovským navýšením výdajů do krajské dopravy. Toto bylo nyní z části vyřešeno. 
    3. Výše nájmu pro KTNB => nutný vysoký provozní zisk KTNB, který se dá zajistit pouze nízkými personálními náklady. 

 

Video celého projevu zde:

 

Tato investice je pro náš kraj naprosto klíčová a rozhodně o jeho hospodaření na generace dopředu. Nenechme se ukonejšit slovy hejtmana a raději pečlivě zvažme všechny varianty. 

 

Tomáš Pajonk 

Zastupitel Zlínského kraje, předseda Svobodných 

Zlínský deník: Projekt nemocnice je rizikový, říká právnička

Když bude vše skvělé, budou vám tleskat, pokud  ne, mohou vás zažalovat,  varuje právnička.

Svobodní podotkli, že již před minulým zastupitelstvem v dubnu upozorňovali na dopady vyplývající z formulace navrženého usnesení.„Je za hranou,“reagoval jejich předseda a krajský zastupitel Tomáš Pajonk.

Podle něj mají dát skoro slepou důvěru člověku, který nikdy ani v nejmenším nechtěl opozici vyjít vstříc. „Budeme hlasovat za atmosféry, kdy kraj dělá, jako by nová nemocnice už málem v Malenovicích stála a ten, kdo je proti ní, je škůdce krajského zdraví,“ doplnil Pajonk.  

MFDnes: Závádějící posudek? Kraj zvažuje trestní oznámení

Atmosféra pře pondělním hlasováním o nové Baťově nemocnici houstne. Kraj se důrazně ohradil vůči stavebnímu posudku, který si nechali zpracovat opoziční zastupitelé.

“Pokud někdo začíná hrát hru s trestním oznámením, mohlo by se mu to vrátit” naznačil zastupitel Tomáš Pajonk.

Zlínský deník: Posudek je chybný- útočí Hejtman na opozičního zástupce Pajonka

Spory o posudky ke stavbě nové nemocnice a rekonstrukci stávající Krajské nemocnice T. Bati (KNTB) ve Zlíně nabírají na obrátkách. Zlínský kraj zvažuje podání trestního oznámení na znalce v oblasti stavebnictví Zdeňka Havla za poškozování cizích práv.

PAJONK: KRAJ BUDE V PĚKNÉ ŠLAMASTYCE

„Zastupitelé nejsou hloupí a nerozhodují se podle jediného posudku opozice,“ uvedl Tomáš Pajonk. Domnívá se, že kraj bude v pěkné šlamastyce, až cena nemocnice vzroste v další etapě přípravy například na 12 miliard, místo předpokládaných osm.

„Naštěstí lze nemocnici rekonstruovat i podle jiných, než starých plánů,“ uzavřel.

 

Zdroj

Zlínský deník: Ani po dvou měsících není rozhodnuto. Zastupitel Pajonk bojuje za svůj návrh

S posudky zadanými krajem, jejichž náklady se vyšplhaly na 600 tisíc korun nesouhlasí někteří opoziční zastupitelé. „Grant Thornton měl instruované zadání,“ zlobí se Tomáš Pajonk s tím, že se lišilo od zadání doporučeného zdravotním výborem.

Svobodní a Soukromníci proto nechali vypracovat své posudky. Odborné expertizy ekonoma Jiřího Schwarze z Centra ekonomických a tržních analýz, ředitele Fakultní nemocnice Olomouc Václava Rýznara a znalce v oblasti stavebnictví Zdenka Havla zpochybnily hejtmanova tvrzení o jediném možném správném řešení: výstavbě nové nemocnice.

„Hejtman obstrukcemi promarnil čas na společně celým zastupitelstvem zadaný oponentní posudek, který mohl být připravován už několik měsíců,“ vysvětlil Tomáš Pajonk.

 

Zdroj

 

 

Deník: Premiér Andrej Babiš peníze pro novou nemocnici neslíbil. Většinu zastupitelů nepřekvapil

 

Novou nemocnici plánuje kraj postavit do roku 2025. Náklady jsou vyčísleny na 7,9 miliardy Kč. Zlínský kraj dá na projekt 3,9 miliardy, na 3 miliardy si chce vzít úvěr a jednu miliardu zaplatí nemocnice. Roční splátku úvěru ve výši asi 200 milionů Kč pokryje navíc nájem, který bude nemocnice platit kraji.

 

Zlínský deník: Kraj chyboval v soutěži na dopravce. Změny odkládá

ZLÍNSKÝ KRAJ Když kraj před třemi lety vyhlásil veřejnou zakázku na nové autobusové dopravce, mluvil téměř o revoluci. Současné vedení kraje ale zadání nejprve začalo měnit a uzavření tendru odkládat. A když ho před měsícem konečně skončilo s tím, že autobusy najezdí o pět milionů kilometrů ročně více, myslelo si, že má vyhráno. Byl to však omyl.

Botek je opatrnější a mluví až o ročním zpoždění. „Nevím, jestli bylo zadání soutěže špatné, ale troufám si říct, že se kraji ulevilo, protože bude moct projekt posunout a nebude toho přímým viníkem. Do prosince by ho nestihl připravit,“ míní opoziční krajský zastupitel Tomáš Pajonk ze Svobodných.