Příspěvky

iDnes: Kromě nové zlínské nemocnice slibuje kraj investovat i do okresních

Do menších nemocnic plánuje Zlínský kraj investovat stovky milionů korun. Jestli na ně bude dostatek financí vzhledem k připravované stavbě nové nemocnice ve Zlíně, však zatím není jisté.

„V plánu může mít kraj řadu věcí, ale řekl bych, že všechny nejsou ufinancovatelné,“ upozornil opoziční zastupitel Svobodných a Soukromníků Tomáš Pajonk.

 

celý článek si můžete přečíst zde

18. zastupitelstvo – sál plný koček a hlavní myš je fuč.

To nejdůležitější se na 18. zasedání krajského zastupitelstva projednávalo v bodě 8. Jistě jste zaregistrovali, že ve zlínské a kroměřížské nemocnici roste nespokojenost zvláště středního zdravotnického personálu s managementem nemocnic. Odvolání ředitelky kroměřížské nemocnice MUDr. Mergenthalové bylo již tak silným impulsem, že svou nespokojenost přišlo velké množství zdravotních sester, ať už členek odborových organizací či nikoliv, důkladně projevit před krajskou radou a krajským zastupitelstvem. Nevyhnutelné to bylo i proto, že komunikace managementu nemocnic se zaměstnanci je tristní. To se ukázalo i během zasedání zastupitelstva.

Měli jsme trochu obavy, že by snad mohlo dojít i na škrábance či rdousení jako při lovu myší, ale v rámci zjitřených emocí a frustrací bylo vystoupení zdravotnického personálu korektní.

Ona totiž hlavní myš, respektive jedna ze tří hlavních myší (počítaje i hejtmana) se nechala hejtmanem zapřít.

Přišel návrh ze slušnosti přesunout bod 8 na začátek zasedání, avšak předseda představenstev krajských nemocnic Maráček nebyl přítomen. Bod tedy zůstal v programu na svém místě.

Jaké překvapení zavládlo, když 10 minut před projednáním bodu 8 hejtman prohlásil, že se MUDr. Maráček z jednání omlouvá, že snad došlo k nějakému úrazu v souvislosti s jeho záchranářskou činností!

Jenže existují svědectví, že tomu tak nebylo, že se totiž MUDr. Maráček měl tou dobou věnovat primářům kroměřížské nemocnice. Na potvrzení této informace ještě čekáme.

V každém případě se myš schovala.

Jak jsme na 18. zasedání zastupitelstva hlasovali my?

1. PRO : Kontrola plnění usnesení Zastupitelstva Zlínského kraje (číslo tisku 0056-19Z)

Formální záležitost / technikálie

2. PRO: Přísedící Krajského soudu v Brně – vzdání se funkce (číslo tisku 0015-19Z)

Formální záležitost / technikálie

3. PRO : Zprávy o činnosti výborů Zastupitelstva Zlínského kraje (číslo tisku 0057-19Z)

Formální záležitost / technikálie

4. PRO : Změny ve složení výborů Zastupitelstva Zlínského kraje (číslo tisku 0052-19Z)

Formální záležitost / technikálie

5. PRO : Dotace na rok 2019 – ORJ 20 – podpora složek IZS (číslo tisku 0011-19Z)

2,1 miliónu Kč pro čtyři okresní sdružení hasičů – na okresní a nadregionální akce a na akce SDH v jednotlivých okresech.

6. PRO : Školství – smlouva o výpůjčce (číslo tisku 0050-19Z)

Kvůli rekonstrukci ZŠ Liptál zapůjčuje p.o. Dětský domov a základní škola Liptál prostory v budově pro ZŠ. Neumožňuje to zřizovací listina DDZŠ, takže je to o schválení výjimky.

7. PRO : Zdravotnictví – prodej movitého majetku – rozpočtové opatření (číslo tisku 0051-19Z)

Schvalujeme rozpočtové opatření – zapojení příjmu 100 tisíc za prodej starého záložního el. generátoru v KM nemocnici (pořizuje se nový).

8. PRO : Zdravotnictví – hospodaření nemocnic založených Zlínským krajem (číslo tisku 0046-19Z)

Jak jsme avizovali na začátku článku, toto byl dominantní bod zasedání. Samotnou zprávu o hospodaření nemocnic jsme vzali na vědomí a stále platí, že jsme rádi, že jsou nemocnice hospodářsky v černých číslech.

Pak však došlo na zmíněnou nespokojenost zdravotnického personálu a špatnou komunikaci managementu s nimi. Zároveň se bouřlivě diskutovalo i odvolání MUDr. Mergenthalové.

Bylo navrženo několik doplňujících usnesení:

My jsme usnesením požadovali po krajské radě, aby předložila zcela konkrétní důvody pro odvolání ředitelky kroměřížské nemocnice. Usnesení však nebylo přijato. Více o tom píšeme v článku ZDE.

ČSSD navrhla usnesení, kterým zastupitelstvo nařizuje radě odvolat nově jmenovaného ředitele (opět klasicky bez výběrového řízení) Ing. Liškáře a znovu jmenovat ředitelkou MUDr. Mergenthalovou. Hlasovali jsme PRO, avšak usnesení nebylo schváleno.

SPD pak navrhla usnesení, které mělo zrušit odvolání MUDr. Mergenthalové. Právní výklad je takový, že to již nelze, přesto nechal hejtman o usnesení hlasovat, jistý si zřejmě svou podporou. Hlasovali jsme PRO, usnesení nebylo přijato.

ČSSD v dalším usnesení požadovala po radě, aby činila kroky ke stabilizaci personální situace v nemocnicích a o těchto krocích informovat zastupitelstvo. Hlasovali jsme PRO, usnesení bylo přijato. Hejtman ho komentoval tak, že toto rada celou dobu dělá.

Další usnesení ČSSD vytvořilo tlak na krajskou radu, aby jednala s Ministerstvem zdravotnictví a předsedou vlády jednak o situaci našeho krajského zdravotnictví, druhak o letecké záchranné službě. Myšleno tak, aby pánové laskavě navštívili některé z dalších zasedání krajského zastupitelstva. Komentář hejtmana v duchu – no já jim to klidně řeknu, no ale je to pruda, to teda budou mít radost. Hlasovali jsme PRO, usnesení bylo přijato.

9. PRO : Majetkoprávní úkony (číslo tisku 0031-19Z)

Žádné významné záležitosti.

10. PRO : Převody nemovitých věcí z vlastnictví Zlínského kraje (číslo tisku 0033-19Z)

Žádné významné záležitosti.

11. PRO : Nabytí nemovitých věcí do vlastnictví Zlínského kraje (číslo tisku 0032-19Z)

Kromě nevýznamných záležitostí ještě nabývání pozemků pro případnou novou nemocnici.

12. PROTI : Úprava č. 2 střednědobého výhledu rozpočtu Zlínského kraje na období 2019-2023 a rozpočtové opatření ZZK (číslo tisku 0001-19Z)

Na minulém zasedání zastupitelstva jsme pouze brali na vědomí, jakým způsobem chce rada škrtat v budoucích letech v rozpočtu kraje, aby zalepila obrovské díry, které vzniknou především razantně zvýšenými výdaji na vláčky a autobusy. Nyní se nám pokusili vnutit uvažování, že jsme to přece již schválili. Neschválili. A máme s tím zásadní problém. Nechceme šetřit na těch nejdůležitějších věcech – např. na péči o krajský majetek a na údržbě silnic. Navrhli jsme odročení a diskuzi o tom, kde v budoucnu šetřit. Usnesení hejtman vůbec nedal hlasovat. Více píšeme ZDE.

13. NEHLASOVALI : Dodatek č. 3 Partnerské smlouvy s Technologickým inovačním centrem, s. r. o. (číslo tisku 0041-19Z)

Nehlasovali jsme. Čili nepodpořili jsme usnesení, které bylo o tom, že se TICu neopodařilo rozfrcat peníze daňových poplatníků jedním způsobem a proto požadují umožnit rozfrcání jiným způsobem. Věnovali jsme se raději v kuloárech našim zdravotníkům.

14. NEHLASOVALI : Cyklostezka Bečva-Vlára-Váh I. etapa, dotace (číslo tisku 0040-19Z)

Stále jsme se věnovali v kuloárech zdravotníkům. Zde jsme měli v úmyslu usnesení podpořit, avšak – a to nám můžete věřit – intuitivně jsme věděli, že zde nebude našeho hlasu třeba, že dotaci zastupitelstvo schválí i bez nás.

15. Tomáš Pajonk: NEHLASOVAL, Helena Lasztoviczová: PRO : Podpora turistického značení ve Zlínském kraji v roce 2019 – dotace Klubu českých turistů oblast Valašsko – Chřiby (číslo tisku 0029-19Z)

Tomáš Pajonk pokračoval v kuloárech v jednáních se zdravotníky, Helena Lasztoviczová již opět hlasovala. Chtěli jsme tento výdaj podpořit – byl nejen na opravu běžného turistického značení, ale i na žluté cyklistické tabulky a náhradu oprýskaných map v terénu.

16. Tomáš Pajonk: NEHLASOVAL, Helena Lasztoviczová: PROTI : Fond ZK – sekce Rozvojové programy a krizové řízení – Odbor KH – dotace agrárním komorám (Kroměříž, Uh. Hradiště) a záchranné stanici volně žijících živočichů Buchlovice (číslo tisku 0003-19Z)

Ony ty akce, které pořádají agrární komory, nejsou samy o sobě špatné. Máme prostě problém s podporou pro jednu z nejvýznamnějších agrolobbistických partiček. Vždyť nám agroparta vládne. Věříme, že by tyto akce přežily i bez peněz z krajského rozpočtu, které budou v budoucnu možná bolestivě chybět.

17. PRO : Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve Zlínském kraji pro období 2020-2022 (číslo tisku 0048-19Z)

Body 17., 18. a 20. komentujeme u bodu 20.

18. PRO : Akční plán rozvoje sociálních služeb ve Zlínském kraji pro rok 2019 – aktualizace Akčního plánu a příloh (číslo tisku 0047-19Z)

Body 17., 18. a 20. komentujeme u bodu 20.

19. PRO : Sociální služby – poskytnutí návratné finanční výpomoci (číslo tisku 0061-19Z)

Návratná finanční výpomoc 1.212.000,- pro “Sociální služby pro osoby se zdravotním postižením” Fryšták. Překlenutí nedostatku financí do další platby od Zlínského kraje.

20. PRO : Finanční podpora z rozpočtu Zlínského kraje k zajištění dostupnosti sociálních služeb na území ZK pro rok 2019 (číslo tisku 0986-18Z)

Společný komentář k bodům 17., 18. a 20.: Fakt se nám ten systém placení sociálních služeb nelíbí. Fakt ne. Ale dokud není nastavený jiný systém, není úplně rozumné z trucu současnému financování zabraňovat.

21. Tomáš Pajonk: NEHLASOVAL, Helena Lasztoviczová: PRO : Podpora činnosti domovníků ve vybraných lokalitách ve Zlínském kraji v roce 2019 – dotace (číslo tisku 0006-19Z)

Aby nedošlo k mýlce, zde se hlasovalo o tom, aby Kraj již nadále tuto činnost neplatil. Nechť si obce samy rozhodují, zda něco podobného potřebují.

22. Tomáš Pajonk: ZDRŽEL SE, Helena Lasztoviczová: PRO : Školství, kultura – financování dotačních projektů příspěvkových organizací (číslo tisku 0013-19Z)

Prospěšné a neškodlivé peníze pro školy. 35 miliónů. A i mistr tesař se někdy utne: Tomáš Pajonk měl v úmyslu hlasovat PRO. Uf, naštěstí to prošlo.

23. Tomáš Pajonk: PRO, Helena Lasztoviczová: ZDRŽELA SE : Program MŠMT Podpora odborného vzdělávání – smlouvy se soukromými školami (číslo tisku 0022-19Z)

To je prostě těžké. Toto jsou extra peníze (350 tisíc) pro technické a řemeslné školy. Dobře, že tam jdou, ale jsme přesvědčení, že nemá být ambicí kraje zběsile reagovat na problémy trhu práce.

24. ZDRŽELI SE : Individuální podpora 2019 – sekce MLÁDEŽ A SPORT (číslo tisku 0026-19Z)

My skutečně odmítáme podporovat spolky, jejichž činností je EVVO (environmentální výchova, vzdělávání a osvěta), tedy snaha převychovávat lidi. Někdy se za to schová přínosná činnost typu přírodovědeckých kroužků. To ale není tento případ. Toto má být navíc 400 tisíc na mechceche, které dělají tito převychovatelé sami pro sebe.

25. ZDRŽELI SE : Programová podpora 2019 – sekce MLÁDEŽ A SPORT (číslo tisku 0054-19Z)

Nastavování budoucích dotačních toků pro subjekty, které se zabývají volnočasovými aktivitami dětí,, např hasiče. Podpořené aktivity – uf – proč – “podporující mimo jiné vzájemnou toleranci a respekt.” Je snad zřejmé, že krajští rozdávači nechtějí podporovat aktivity, podporující třeba vzájemnou nevraživost a despekt, že…

26. Tomáš Pajonk: ZDRŽEL SE, Helena Lasztoviczová: PRO : Dotace v oblasti regionálního rozvoje (číslo tisku 0027-19Z)

1,5 miliónu na střechu kostela v Hulíně – havarijní stav, nemovitá kulturní památka.

27. PRO : Zpráva o činnosti Rady Zlínského kraje za období mezi 17. a 18. zasedáním Zastupitelstva Zlínského kraje (číslo tisku 0059-19Z)

Formální záležitost / technikálie

R1. Informace o záměru výstavby nové nemocnice (číslo tisku 0004R-19Z)

Zase krásné obrázky, jak jim to projektování jde do posledního detajlu. Trochu vzrůšo, technické závady, vypínal se dataprojektor. Další famózní manipulace. Viz náš článek ZDE, konkrétně bod 2 v tomto článku.

R2. Petice občanů města Napajedla – Nesouhlas s obnovením obousměrného provozu na silnici III/4973 v obci Napajedla a s navrženou rekonstrukcí silnice III/4973 – opakované projednání (číslo tisku 0005R-19Z)

zdroj

 

iDnes: Sestry ve Zlíně se bouří, protestovaly kvůli vývoji platů a nedostatku lidí

Stovka zdravotních sester z Baťovy nemocnice ve Zlíně dorazila na jednání krajského zastupitelstva vysvětlit, proč nemají uzavřenou kolektivní smlouvu a hrozí stávkovou pohotovostí.

“Jsme znepokojení z toho, jak situaci v nemocnici sestry popisovaly. Ale neměli jsme dost času se na to připravit.“ vysvětlil Tomáš Pajonk.

Celý článek zde

iDnes: Vedení Zlínského kraje je v polovině, programového prohlášení se drží

Nová nemocnice.

Před dvěma lety o této variantě nikdo nemluvil. Cílem nové koalice bylo snížení zadlužení Baťovy nemocnice, její reálný stabilizační plán, rekonstrukce interního pavilonu a reálný plán postupné modernizace. S novou nemocnicí nikdo nepočítal. O to větší překvapení to bylo.

Nicméně kraj jedná rychle a po čtyřech měsících od první zmínky o pozemku ve Zlíně-Malenovicích už má téměř celou plochu vykoupenou. Hejtman nechal zpracovat prověřovací studii a vytvořil tým odborníků, se kterými objíždí nové nemocnice v zahraničí a kteří její podobu vytvářejí. První odhady nákladů hovoří o více než sedmi miliardách korun.

„Nelíbí se mi, že jsme tlačeni do jedné varianty řešení, aniž bychom měli k dispozici kvalitní oponentní posudek od nezávislých lidí, kteří tomu rozumí. Vidíme v tom mnoho rizik a přitom nemáme od vedení kraje dostatek kvalifikovaných informací,“ zdůraznil opoziční zastupitel Tomáš Pajonk.

Žádné usnesení, kterým by zastupitelé stavbu v Malenovicích schvalovali, ale zatím neexistuje.

Celý článek zde

Zlínský deník: Drahé posudky nepotřebujeme, nejlepší řešení už máme

“K výstavbě nové nemocnice podle odborníků jednoznačně chybí i nová koncepce zdravotnictví. Na besedě k nové nemocnici pořádané Svobodnými zastupitel kraje Tomáš Pajonk uvedl, že doufá, že bude brzy dokument připraven k projednávání…”

Oponentský posudek k nové nemocnici bude

Zastupitelstvo včera (17.prosince 2018) schválilo vypracování odborného oponentního posudku k investičnímu záměru výstavby nové nemocnice ve Zlíně – Malenovicích.

16ZZK_hlasování_doplňující_návrh

Děkuji všem, kdo nám pomohli usnesení schválit. Co přesně jsme v usnesení po krajské radě požadovali? Další odborné a znalé páry očí, které se na připravovanou investici podívají bez podjatosti.

Proč požadujeme oponentní posudek?

Dovolím si přirovnání: Je to, jakoby nám hejtman nabízel krásné nové auto, supermodel s novou technologií. Vše je na něm jen dobré, ba přímo nejlepší. Před podpisem kupní smlouvy však chceme přijít ještě jednou a mít u prohlídky vlastního automechanika.

Projektové práce za 200 miliónů se mají schválit a zahájit už v březnu 2019. Tím se vlak do stanice Nová nemocnice rozjede plnou parou. Od listopadového zasedání krajského zastupitelstva máme k dispozici materiály, které novou nemocnici doporučují. Jsou však v různém stádiu rozpracovanosti a kvalitě.

Naší povinností vůči vám, občanům, je rozhodnout maximálně kvalifikovaně. A to v tuto chvíli není možné. V žádném případě nám nejde o zdržování rozhodnutí o realizaci projektu. Rozhodnout pod tlakem typu „včera bylo pozdě, honem, honem, stejně je to jasné“, považujeme za nezodpovědné.

Nová nemocnice je obrovský projekt. Projektem se na plný úvazek zabývají snad desítky hejtmanových lidí. Zastupitelé (kteří nejsou členy týmu, připravujícího investici) dostanou pro své rozhodnutí materiál v podobě manažerské prezentace s velkým množstvím obtížně srozumitelných příloh. Nyní nám hejtman nabídl, že se můžeme na cokoliv zeptat přímo členů přípravného týmu. To oceňuji a chci toho využít. Potřebuji k tomu však spolupracovníky, kteří jsou v těchto věcech profesionály a umí se ptát na podstatné věci. Nejen já, ale jistě i další zastupitelé. Právě toto je role oponentního posudku, který jsme prosadili.

Není to jen zbytečné vyhazování peněz?

Ne. Výstavba nové nemocnice je obrovský projekt. Náklady se odhadují na 6 miliard pouze na budovy. To je tak obrovská investice, že její součástí musí být výdaj na ošetření rizik, která může přípravný tým investice přehlédnout. Jednoduše: Dvakrát měř, jednou řež!

2mer1rez

Kdo to bude dělat, když podle hejtmana jsou už všichni, kdo tomu můžou rozumět, v jeho týmu?

Nerozporujeme, že hejtman pro přípravu investice skutečně najal elitu odborníků. Je ale poměrně troufalé tvrdit, že na trhu už zbyli jen automechanici specializovaní na Trabanty (viz přirovnání výše), jak žoviálně naznačoval radní Botek. Je možné, že oponentský tým nepokryje kompletně celé spektrum aspektů investice a rizik s investicí spojených. I tak to má smysl.

Nyní nás čeká příprava zadání pro výběr zpracovatele oponentského posudku. Předpokládáme spolupráci napříč politickým spektrem, s významnou rolí zdravotního výboru zastupitelstva.

Zde je přesné znění prosazeného usnesení:

Tisk č.: 1080-18Z: Zdravotnictví – hospodaření nemocnic založených Zlínským krajem: Návrh na doplnění usnesení:
Zastupitelstvo Zlínského kraje ukládá Radě Zlínského kraje zajistit zpracování odborného oponentní posudku k investičnímu záměru výstavby nové nemocnice v Malenovicích, který bude
  1. zpracován nezávisle na tvůrcích investičních záměru,
  2. bude ve stejném rozsahu porovnávat investici do nové nemocnice s rekonstrukcí stávající KNTB, a. s.,
  3. identifikuje významná rizika investičního záměru, především finanční, a způsob jejich eliminace,
tak, aby odborný posudek mohl být řádně projednán na Výboru zdravotním Zastupitelstva Zlínského kraje, který bude předcházet dalším jednáním Zastupitelstva Zlínského kraje, na kterých budou zařazeny body týkající větších investičních akcí KTNB a.s., “Koncepce rozvoje nemocnic založených Zlínským krajem”, případně jiné body, které souvisí s přípravami projektu „NOVÁ BAŤOVA NEMOCNICE ve Zlíně-Malenovicích“.
Zastupitelstvo Zlínského kraje doporučuje Radě Zlínského kraje vytvořit pro přípravu výběrového řízení k zajištění odborného posudku k investičnímu záměru výstavby nové nemocnice v Malenovicích pracovní skupinu (dle článku 16. Jednacího řádu), složenou z členů zastupitelstva, ve které bude každým zastupitelském klubem jmenován pouze jeden člen.

tomas-pajonk_malyportret

Ing. Tomáš Pajonk

člen Zastupitelstva Zlínského kraje

Zlínský deník: Vášně, emoce, kritika. To je nová zlínská nemocnice. Pajonkovi vadí obrovské nejasnosti ve výstavbě.

„Vadí nám velké množství nejasností a neobjektivně prezentované materiály na zastupitelstvu, které spíše připomínaly manažerskou show,“ vysvětlil na úvod úterní besedy k tématu výstavby nové nemocnice zastupitel kraje za Svobodné Tomáš Pajonk

Pozemky pro novou nemocnici ve Zlíně – proč jsem velmi těsně hlasoval PRO

Na 15. zasedání Zastupitelstva Zlínského kraje jsme rozhodovali o tom, zda nakoupit či nenakoupit pozemky pro novou nemocnici ve Zlíně – Malenovicích. Rozhodovalo se i o dalších záležitostech, které se týkají procesu přípravy tohoto investičního záměru. Rád bych ale v tuto chvíli popsal, co vše jsem zvažoval právě v případě svého rozhodnutí o nákupu pozemků. Hlasování doprovázelo také rozdělení bodu na 4 usnesení, kde před rozdělením bodů, jsme byli pro návrh en bloc, domluveni nehlasovat (resp. se zdržet), ve chvíli rozdělení, ale jen nákup pozemků měl už smysl jiný. Rád odpovím na jakékoli dotazy v komentářích.

Prosím také berte v potaz, že jsem nehlasoval o tom, jakým způsobem nám pan hejtman celou akci upekl (místy podivně, jemně řečeno) a nehlasoval jsem pro zrušení staré koncepce a fůzi nemocnic (tam jsem proti – co jednou spojeno bude, už nikdo nerozpojí a nemocnice v Hradišti, Vsetíně, Kroměříži, nesmí doplácet na nemocnici ve Zlíně.

  1. Je nová nemocnice v Malenovicích dobrý nápad? Spíše ano. Navzdory formě obhajoby tohoto plánu. Vycházel jsem z materiálů, schůzek, komunikace s lidmi z více stran, ze své účasti na jednáních dozorčích rad krajských nemocnic a zkušeností s aktéry těchto jednání. Nebudu lhát – v celkovém objemu informací, které vstupují do hry, jde nakonec do značné míry o pocit.
  2. Jak riskantní je pozemky nakoupit?
    Pozemky za danou cenu, v dané hospodářské konjunktuře, při úvěrovém rámci a úrokové sazbě, kterou Kraj má sjednanou, nejsou špatná investice. Při nerealizaci plánu nemocnice hrozí ztráta, ale ne nutně. Někteří vlastníci pozemků však prodávají s příslibem, že zde bude stát jen a pouze nemocnice. V případě, že z jakéhokoliv důvodu na odkoupených pozemcích nemocnice nevyroste, hrozí ztráta důvěry v případných dalších budoucích nákupech pozemků Krajem nebo složitý (až nereálný) zpětný odkup.
  3. Jak riskantní je pozemky nenakoupit?
    Poměrně ano. Ve chvíli, kdy už se o plánu ví, jeden šikovný spekulant ho může dobře zkomplikovat – z tohoto pohledu je “akčnost” hejtmana spíše ku prospěchu. Dostat se do pozice vydíraného je náročné finančně i časově.
  4. Jaká jsou další rizika?
    Mnohá. Hlavně v dalším vývoji celé akce. Komunikační “strategie” pana hejtmana může snadno vyústit ve ztrátu spojenců v zastupitelstvu a projekt se může zaseknout. Financování nové nemocnice je významný problém. Jak uplatnit odpočet DPH? Kdo bude novou nemocnici vlastnit? Kdo komu a jak vysoký bude platit nájem? … Všechna tato zásadní rizika je třeba důsledně ošetřit.

V souhrnu jsem byl především v důsledku úvah v bodech 2 a 3 pro mírné PRO. V této fázi „nehážu do projektu vidle“, přestože ve mně hejtmanův styl „výřečného podomního obchodníka“ vyvolává instinktivní chuť prásknout dveřmi. V žádném případě můj hlas PRO nákup pozemků, neznamená bianco šek pro hejtmana pokračovat tímto způsobem dále.

Tomáš Pajonk

Předseda Svobodných a zastupitel Zlínského kraje

Ukázal konečně Kraj svým zastupitelům skutečný plán či koncepci? Je v plánu nová nemocnice?

Krajští zastupitelé Strany svobodných občanů a jejich kolegové Soukromníci se v plném počtu zúčastnili semináře na kterém měla být představena Odborná koncepce nemocnic zřizovaných Zlínským krajem. Vzhledem k předchozím výrokům hejtmana a již probíhajícím změnám v nemocnicích byla atmosféra dost výbušná.

Zvolený formát semináře byl jasný –  samotná koncepce až konec. Před ní proběhla prezentace aktuálně dosažených úspěchů pod vedením Radomíra Maráčka. Pak prezentace stavu a špatných věcí let minulých, které u bývalého Hejtmana Mišáka a u Lubomíra Nečase vyvolaly očekávané nesouhlasné reakce. Na prezentacích bylo používáno slovo holding, jako předzvěst toho, co se plánuje.

První a téměř jediný konkrétní plán představenstva ukázala prezentace Petra Liškáře – nemocnice se mají sloučit do jedné a to KNTB a.s.

Reakce ředitelů

Ředitelka Vsetínské nemocnici paní Prousková soudí, že dopad na pacienta nebude žádný a musíme výsledkům analytiků věřit.

Paní Mergenthalová z Kroměřížské nemocnice „Myslím, že bude záležet na právní formě, a hledám příležitost pro Kroměřížskou nemocnici, uvítám zbavení se dluhů KMN, bojím se však o personál a stabilitu a trvající nejistotu.“

Pan Sládek z UHN „Forma společnosti je méně důležitá než řízení samotné. Pokud nebudeme dohlížet tam, kde se péče děje, nikdy to nebude tolik efektivní. Jedním z úspěchů Hradiště je kontrola. Důsledně kontrolujeme a podle toho se zaměstnanci hodnotí. I samostatné společnosti mohou mít synergický efekt.“

Hejtmanův záměr

V debatě po tomto příspěvku pana Liškáře padla zásadní slova pana hejtmana „Naším cílem je dokázat, že kraj dokáže řídit nemocnice tak dobře jako soukromý vlastník.“ Soudím, že to je poměrně naivní názor. V historii veřejné správy byl navržen milionkrát a v 99 případech ze 100 to dopadlo hůře, někdy katastrofálně a typicky tak, že management ztopí případné zisky, ztráty pak nese daňový poplatník aneb kapitalizace zisku, socializace ztrát. V hodině šesté semináře se konečně začalo s prezentací o koncepci.

Koncepce

Samotná prezentace koncepce od pana Maráčka byla však spíše prezentací přání, odborných termínů, popisem aktuálního stavu a trochou vizí než skutečným popisem cílového stavu, plánu, či konkrétních kroků.

Primáři nám každý představovali, co dělá jejich oddělení. Kde péči možná sjednotí, kde už je sjednocená. Místy naznačili, jaké specializace budou v té či oné nemocnici, ale tak trochu bez ladu a skladu.

Všichni do jednoho se oháněli slůvkem personál, musíme se o něj starat. Nějaké konkrétní kroky v tomto směru, za celou dobu představil pouze pan Sládek z Uherského Hradiště.

Nová nemocnice

V průběhu prezentací byla opatrně zmíněna i možnost nové nemocnice, opět bez jakýchkoli podrobností. Sem tam prolákly náznaky. Padly dokonce jakési úvahy o 4 letech příprav, 4 miliardách investic (IMHO dost podhodnocené). Přesto se musí dělat investice i v KTNB, protože části jsou už na tom příliš špatně a nelze čekat.

Co si o tom celém myslet?

Nebyl to seminář o nové koncepci. Byl to jakýsi úvod do problematiky, poodkryl co se asi tak při případné koncepci vlastně řeší. Naznačil nějaké směry. Jasně bude vše maximálně synergicky sjednoceno a tím se možná uspoří potřeba personálu. Ok. Obecné moudro, těch bylo slyšet plno.

Za mě však skutečná koncepce předložena nebyla, leda bych si ji jako puzzle poskládal z tisíců drobných střípků a narážek.

Hejtmanství / nemocnice mají zaměstnáno několik lidí k přípravě koncepce. Pan Čunek panu bývalému hejtmanovi Mišákovi vyčítal, že neměl odvahu zrušit KTNB prádelnu – najde tedy hejtman odvahu, bouchnout do stolu a donutit svoje lidi předložit konečně nějaký hodnotitelný dokument? Nebo je mlžení součást taktiky, jak z lidí dělat pitomce, vydráždit je předem a pak se jim vysmát?

Zatím spíše vidíme, jak se mele maso a tlachá se o tom, jak krásný z něj bude párek, než abychom ochutnali párek samotný.