Příspěvky

Malinko k povinné maturitě z matematiky

Ilustrační foto 1 : Geralt se sápe na Jindrův Minecraft. Jindra počítá slovní úlohy od maminky, v rámci grantového projektu – “Jindro, matematika k něčemu fakt je!”
Ilustrační foto 2: Vladimír Dlouhý se raduje jak pomáhá naší vlasti tím, že znechutí matematiku další generaci studentů.
 Nepojmenovaný obrázek
Mám rád matematiku, používám ji v práci, obdivuji ty kteří ji opravdu rozumí. Považuji ji za velmi užitečnou a praktickou disciplínu. Sám jsem vystudoval Matematické metody v ekonomii (ale nejsem žádný veliký matematik). Chtěl bych, aby více lidí bylo matematicky gramotných (ale je to sakra jejich volba).
Nutit ji ale všem středoškolákům? Naprostá blbost!
Raději bych aby maturitu z matematiky měli právě ti, co ji chtějí rozumět. Aby učitelé a školy musely přemýšlet jak matematiku učit tak, aby děti chápaly proč je to dobré ji umět ( o což se někteří snaží).

Modelová situace:
Proč se musíme učit derivace a trigonometrii? K čemu nám to kdy bude?
Abyste měli maturitu, děti!
A proč?
Abyste mohli jít na vysokou školu, děti!
A proč?
Abyste měli vyšší tabulkový plat! (jsou tak mladí, nic nechápou)
A proč?
No to abyste nemuseli nabízet lidem užitečné věci, které chtějí a potřebují, to je totiž hodně těžké, musí se to umět, daleko lépe je mít na plat nárok a pak budete mít spoustu času v práci i po práci!
A kdo bude dělat ty potřebné a poptávané věci?
On už se nějaký blbec bez té maturity najde, děti, můžete se mu pak smát, že se málo učil, nebo, že to ve škole nevydržel …
A proč tedy platíme řemeslníkovi, který neumí derivovat (óó hrůzo) strašnou raketu, za  to, že nám spravil sprchu?
No děti, to je hrozně špatně. Není přípustné ve slušné, západní, civilizované společnosti, že vysokoškolák může mít nižší plat, než nějaký instalatér, to je opravdu nedobré.
Nebojte se ministerstvo už na tom pracuje. Řemeslníci se budou hezky registrovat, přiznávat všechny příjmy, pracovat za ceny obvyklé a vhodné! Kdyby náhodou vydělali příliš, tak jim to dodaníme. Bude líp a jistoty taky budou!

Ne tohle opravdu není cesta k prosperující, úspěšné a svobodné společnosti.

Naše školství potřebuje méně centralizace a buzerace. Naopak potřebuje více konkurence, více možnosti zkoušet. Více odpovědnosti a svobody školám.
Plus samozřejmě platí, že to co je povinné se bude všem příčí ještě více, než teď a to mi nepřijde vůči královně věd moc pěkné.

Tomáš Pajonk a Dny rodičů v matematice

Jedna z nejčastějších námitek žáků a studentů k probírané látce bývá otázka: „A k čemu mi to v životě bude?“  Již počtvrté si učitelky z Valašské Bystřice pozvaly na pomoc rodiče, aby se společně pokusili na akci „Dny rodičů v matematice“ přiblížit svým žákům užitečnost informací, které jim předávají.

Akce se letos v roli přednášejícího zúčastnil i Tomáš Pajonk, jednatel firmy SolverTech: „Nabídku povyprávět žákům, co dělám a jak se mi hodí znalosti, které jsem získal ve škole, jsem přijal velmi rád. Jako vývojář programu pro plánování dopravy se s matematikou setkávám stále, takže je opravdu o čem povídat. Zároveň si myslím, že podobné projekty jsou ten správný směr, kam by se mělo naše školství ubírat  – propojit teorii s praxí.“

Přednáška trvala 45 minut a zúčastnili se jí žáci osmého a devátého ročníku. Kromě poznatků z praxe, dostali žáci za úkol – rozdělit papír na 16 polí. Při diskuzi o tom, jak to lze provést, jim pan Pajonk ukázal, že si lze práci zjednodušit využitím algoritmu, stejně tak jako to dělá ve své programátorské praxi.

11222263_10204558910472554_7046060950502401313_o

10013368_10204558910392552_8075984123845159749_o

11425563_10204558912232598_3054550255851665825_o

11428185_10204558911472579_4101734230696088060_o