Příspěvky

Elektronické tržby nejsou konec světa. Přežijeme. Ale měli jsme jít estonskou cestou, říká Pajonk ze Svobodných

ROZHOVOR Babiš se Sobotkou lidem nevěří. Chtějí nás hlídat a hezky pokutovat. Je-li Babiš podle Komárka chytrý, tak proč říká, že když se sníží nabídka, tak klesne cena? Žijeme pořád ještě ve svobodné zemi, tak proč bych měl ke každému zboží přebírat papírek. Nesmíme dojít do světa, kde na všechno bude zákon. Lidé se zatím neměli čas nad dopady EET zamyslet. Babiš i Kalousek jsou stejní: Oba umí dobře zvyšovat daňovou zátěž, ale neumí čelit nárokům zájmových skupin a supů kolem nich. To nám řekl Tomáš Pajonk, předseda Svobodných ve Zlínském kraji.

Ministr financí Andrej Babiš v úterý kvitoval, že podle průzkumu agentury STEM tři čtvrtiny občanů ČR vnímají zavedení EET pozitivně. A nějakých 67 % lidí očekává, že se díky tomu zvýší v ČR výběr daní. Jak byste reagoval na argumentaci ministra financí?

EET není konec světa. Je to jen další zbytečné ztížení života poctivým podnikatelům a občanům. Přežijeme to. Babiš měl volbu, mohli se Sobotkou vést ČR k průkopnictví v IT technologiích a státní správě zvolit „estonskou cestu“. Zvolili nám „chorvatskou“ cestu. Je to škoda. A je to proto, že oni lidem nevěří. Pan Babiš dost možná právě proto udržel tak velký holding a politickou stranu pohromadě, protože na každého má své spisy. Možná chce mít spis na každého z nás. Řekl bych mu, že je škoda, že místo zlepšení života obyvatelům právě pomocí IT technologií, tak jak to udělalo zmíněné Estonsko (sjednotilo občanku, zdravotní průkazku, řidičák a další kartičky do jedné jediné, firma se tam dá založit v řádu minut), jdeme cestou větších komplikací pro všechny a navíc to budeme pěkně hlídat a hezky pokutovat. A nepomůžeme lidem v ničem. A to máme zrovna v České republice mnoho moc šikovných programátorů a IT lidí obecně. Kdo to říkal, že nás řídí nemehla? Pan Babiš také uvedl, že peníze vybrané na daních jsou peníze nás všech. Tak to určitě. Dobře se mu takové věci říkají, když má v rukou klíče od té „naší“ pokladny. Proto jsou zrovna jeho firmy jedny z největších příjemců dotací a daně, povinnosti a poplatky dopadnou především jeho konkurenci. Ne, peníze ministerstva jsou naše peníze leda tak slovy, v realitě jsou to „jeho“ peníze, on je rozděluje mezi ministerstva a čím méně jich má, tím více zbude nám občanům. Tím více zbude na to, co potřebujeme.

V přeneseném slova smyslu označil Andrej Babiš odpůrce EET, tedy třeba stranu Svobodných nebo Soukromníky, za dezinformátory. Cítíte se vůči drobným podnikatelům ohledně argumentace proti EET jako dezinformátor?

Andrej Babiš svého času dostal v Blesku otázku, zda případné zavření restaurací v důsledku nákladů EET povede k růstu cen „meníček“. Odpověděl, že nikoliv, že restauratéři, kteří zavřou, přestanou škodit těm co zůstanou otevření a ceny meníček spíše i klesnou. Jinými slovy řekl, že když se sníží nabídka, tak klesne cena. Ten člověk je dle slov Martina Komárka ohromně chytrý. Blbost je tedy vyloučena a za dezinformaci by ho měl někdo vytahat za uši. Budu se v osobním a politickém životě snažit co mi to půjde, aby tyto a všechny budoucí generace našich dětí dostaly možnost tak kvalitního vzdělání, že na takovou záměrnou mystifikaci, jakou řekl pan Babiš, nikomu dalšímu neskočí.

Ministerstvo financí přiznalo – aniž by uvedlo v jaké míře –, že mnoho Čechů účtenky odmítá tam, kde jsou vydávány. Tito lidé zároveň odmítají elektronickou evidenci tržeb. O čem to svědčí?

Zatím žijeme ve svobodné zemi. Proč bych měl povinně přebírat spolu se zbožím i jakýsi papírek? Abych nedostal pokutu od ČOI nebo PS VB? Ne, opravdu ne. Nesmíme přece dojít do světa, kdy na jakoukoli činnost bude zákon a regulace. Svědčí to o tom, že lidé si navzájem zatím věří, nepotřebují ke všemu papírky a bumážku.

Ministr Babiš se dnes také zaradoval. Podle průzkumu by tři čtvrtiny občanů uvítaly, aby účtenka z EET byla slosovatelná. To už jsme opravdu tak „zblblí“ ze všech těch akcí a soutěží v supermarketech či jinde?

Každý průzkum dopadne podle toho,  jak se položí otázka. Samozřejmě, že když z toho může koukat alespoň nějaká odměna pro sběrače, tak to lidé asi využijí. Nemyslím si, že jsou lidé zblblí, spíše mají jiné starosti a zatím se nad skutečnými dlouhodobými dopady EET neměli prostor moc zamyslet.

Pokládáte za reálné, aby EET přinesla do státního rozpočtu navíc 18 miliard korun, jak tvrdí MF? Pokud ne, tak proč?

Každý občan by si měl dle mého klást zásadnější otázky. Proč prvně nesnížíme státní výdaje, než začneme zvyšovat daně a poplatky? V tomhle jsou si Kalousek a Babiš více podobní, než si kdy přiznají. Oba umí dobře zvyšovat daňovou zátěž, ale neumí bojovat s rostoucími požadavky úředníků a zájmových skupin supů kolem státního rozpočtu. Tahle republika vyhodila miliardu oknem za propagaci značky v zahraničí. Majitelům holdingů se staví Čapí hnízda pro vlastní potřebu a vyhazuje miliardy korun politickým „neziskovkám“, které prosazují politické názory ve veřejném prostoru. Je tu spousta zbytečných výdajů.

Pan Babiš má rád firemní přirovnání, tak mu jedno dám. Dobrý manažer první řeší, které velké výdaje ve vedení jsou zbytečné (reprezentace, marketing, PR), ty ořeže, pak až začne být přísný na zaměstnance. Bohužel, ve státě je tohle těžší a pan Babiš si vybral snadnou cestu, bude bít ty, kteří mají nejméně času se bránit.

 K té částce – výběr daní závisí na tolika faktorech, že otázkou není, zda nějaká studie nám za rok řekne, že se díky EET vybralo o 18 miliard navíc, ale kolik takových studií si pan Babiš z našich peněz zaplatí.

Kladivem proti systému. Svobodní rozbili pokladnu

Dnes je poslední den pro podání daňového přiznání. Řada lidí však využila i včerejšího termínu a na finančním úřadě ve Zlíně se tak dveře nezastavily. Fronty se však nekonaly. Posílené služby úředníků stíhaly přiznání přijímat včas, a lidé tak povětšinou nečekali. Kdo zamířil na úřad kolem jedenácté hodiny, mohl být svědkem zajímavého výstupu.

Ministr neodpověděl

Přímo před sídlem Zlínského kraje a finančního úřadu totiž členové strany Svobodných demonstrativně rozbili registrační pokladnu, jejichž zavedení plánuje Ministerstvo financí. “Vloni jsme panu Babišovi poslali petici, ale nestáli jsme mu ani za odpověď. Letos tedy zkusíme jinou, provokativnější formu protestu,” vysvětlil místopředseda Svobodných Tomáš Pajonk.

“Jedná se o vyjádření nesouhlasu s dalším nesmyslným systémem za stovky milionů korun. Stát si nemůže kompenzovat svou neschopnost vybrat daně útokem na podnikatele,” doplnil předseda Svobodných ve Zlínském kraji Jan Ištvánek. Ve vestibulu krajského úřadu také Svobodní nabízeli příchozím podpis petice a rozdávali letáky. Proti tomuto jednání ve svých prostorách se však ohradil Zlínský kraj.

“Vůbec jsme o akci nebyli informování. Nikdo nás o povolení nepožádal,” uvedla k akcí Renáta Škrobálková, mluvčí Zlínského kraje.

zdroj: Zlínský deník

Na finanční úřad se sekyrou. Svobodní rozštípali pokladnu

Se sekyrou v ruce vyrazil v úterý na finanční úřad ve Zlíne místopředseda Strany svobodných občanů (SSO) Tomáš Pajonk. Před vchodem pak demonstrativně rozbil registrační pokladnu. Reagoval tím na připravovaný zákon o elektronické evidenci tržeb, který strana považuje za útok na podnikatele.

Svobodní letos už třetím rokem organizují sérii mítinků před finančními úřady v souvislosti s posledním termínem odevzdání daňového přiznání. Mezi 31. březnem a 1. dubnem pořádají veřejná setkání před celkem 92 finančními úřady v celém Česku. Setkání ve Zlíně bylo bohatší o rozbíjení registrační pokladny, proti jejichž plošnému zavedení se strana dlouhodobě angažuje.

„Chceme tak vyjádřit svůj nesouhlas s dalším nesmyslným systémem za stovky milionů, který přinese více škody než užitku. Stát si nemůže kompenzovat svou neschopnost vybrat daně útokem na podnikatele,“ okomentoval to předseda Svobodných ve Zlínském kraji Jan Ištvánek.

Mítink pořádaný Svobodnými se v úterý koná i v Praze před budovou finančního úřadu v Drahobejlově ulici. Mimo jiné zde proběhne i „sběr klacků, které stát hází podnikajícím lidem neustále pod nohy“.

Kromě diskusí s občany a rozbíjení pokladen Svobodní plánují i sbírání podpisů pro petici za stát bez zbytečných byrokratických překážek.

 

11128183_738951806222397_5415065797587691911_n

Reakce na “7 největších pověr o EET”

Divize Ministerstva financí pro boření mýtů pracuje na plné obrátky. Někdejší bojovník proti starým pořádkům, Andrej Babiš, se ve své roli již zcela zabydlel a nyní mu nic nebrání zavádět pořádky lepší. Kverulantům, kteří si zřejmě nepřejí lepší výběr daní a tím i lepší život pro nás všechny, věnoval obhajobu o sedmi bodech. Pojďme se na ni společně podívat.

1) Není pravda, že stát nařizuje podnikatelům poskytovat další a další údaje.
Na údaje, které budou podnikatelé zasílat v rámci EET, má už dnes Finanční správa nárok a v rámci kontrolní činnosti je prověřuje. Rovněž účtenku musí podnikatel umět na žádost spotřebitele vystavit. Novinkou je jen automatické zasílání těchto informací přes internet, které celý proces zautomatizuje a poctivým podnikatelům ušetří cenný čas i administrativní náklady spojené s daňovou kontrolou.

Reakce: Rozdíl mezi tím mít něco někde připravené a muset to v reálném čase někam posílat je poměrně značný. Ať už jde o údaje, na které má stát dnes při kontrole nárok, či o nějaké doplňující údaje, tak povinnost automatizovat celý proces je povinností zcela novou, technicky a administrativně náročnou a je také velkým zásahem do podnikatelského prostředí.

2) Není pravda, že stát pokládá a priori všechny podnikatele za podvodníky.

Naopak, Ministerstvo financí si je vědomo toho, že většina firem odvádí daně v souladu se zákonem. EET odstraní nespravedlnost, která zvýhodňuje podvodníky v konkurenčním boji. Současně umožní zacílit kontroly tam, kde se projeví nesrovnalosti, a nezdržovat poctivé podnikatele zbytečnými kontrolami, které je obtěžují. I proto je projekt EET podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami v naprosté většině podporován. Poctiví podnikatelé mají zájem na odstranění jejich konkurenční nevýhody a narovnání tržního prostředí.

Reakce: Jinými slovy, aby tedy poctivé podnikatele neobtěžovaly občasné kontroly, bude je obtěžovat permanentní kontrola a nutnost nasazovat nové technologie, které řada z nich dosud k ničemu nepotřebovala.

3) Není pravda, že stačí nevydat jednou účtenku a podnikatel čelí půlmilionové pokutě nebo dočasnému uzavření provozovny.

Nesmyslnost takového tvrzení v českém právním prostředí se zdá zjevná. Přesto: K této krajní variantě je možné sáhnout jen pro opakované porušení zákona a významnou škodu způsobenou státní pokladně. Kontrolovat, udělovat sankce a provádět kontrolní nákupy budou orgány finanční správy a celní správy. V případě, že podnikatelský subjekt nebude evidovat tržby, můžou pracovníci kontrolních orgánů udělit sankci. Uložení pokuty není povinné, porušení zákona lze řešit i napomenutím.

Reakce: Úředníci jsou vskutku pověstní svou objektivitou a neúplatností. Domnívám se, že korupční potenciál takového ustanovení je obrovský. Jak se s tím vypořádají poctiví obchodníci vs. nepoctiví, je dopředu celkem zjevné.

4) Není pravda, že zákazník, který si u pokladny nevezme účtenku, bude pokutován nebo jinak popotahován finančními kontrolory.

Stejně jako většina zemí, kde již některá z forem evidence tržeb funguje, hodlá i Česká republika zákazníky motivovat pozitivně, nikoliv je pokutovat a šikanovat. Přestože ani v původním znění návrhu zákona uvedená povinnost převzít účtenku nepočítala se sankcemi ani jiným trestáním zákazníka, akceptovali jsme vznesené připomínky a z návrhu zákona jsme povinnost zákazníka účtenku převzít úplně odstranili. Je tedy zcela na rozhodnutí každého jednotlivce, zda si účtenku fyzicky převezme.

Reakce: Přebírání účtenek zákazníky je do značné míry neuralgickým bodem systému – pokud zákazníci nebudou účtenku vyžadovat, nebude obchodníka nic nutit prodávat přes registrační systém, a tudíž bude celý systém více méně k ničemu. Pozitivní motivací se zřejmě myslí účtenková loterie, ale skutečně zákazník vymění mizivou šanci na nějakou výhru za jistotu nižší ceny za zboží/službu? A sankci za nepřevzetí účtenky zavést klidně lze – jelikož to téměř nejde kontrolovat, nedá se čekat, že by zákazníky někdo skutečně pokutoval.

5) Není pravda, že EET se bude týkat všech firem a živnostníků.

A už vůbec ne všech naráz. Do EET se zapojí jen ti, kteří inkasují v hotovosti, platební kartou, šeky, stravenkami. Ostatní, kteří inkasují bezhotovostně, tzn. přímým převodem z účtu na účet, tak činit nemusí. Drobní podnikatelé, jako například řemeslníci, nejsou na pořadu dne.

Reakce: Ministerstvo financí si tímto krokem osobuje nebezpečné právo zvýhodnit jedno odvětví oproti jinému. Stačí nějaké odvětví nařknout, že v něm dochází k daňovým únikům, a následovat bude represe ve formě povinnosti odesílat údaje on-line ministerstvu financí. Navíc časem nebude státu nic bránit objem těchto informací zvětšovat – kromě údajů o tržbách může následovat evidence skladových zásob, údaje o zaměstnancích, kteří účtenku vystavili (to se např. už děje v Chorvatsku), atd.

6) Není pravda, že v místech, kde není (třeba i dočasně) připojení k internetu nebude možné pokračovat v podnikání.

Zákon pamatuje i na takové případy a nabízí jednak možnost v případě výpadku spojení zaslat účtenku do 48 hodin, jednak režim off-line. Pro případ dočasného výpadku systému existuje řešení, které umožní podnikateli bez prodlení transakci se zákazníkem dokončit. Je navrhována minimální doba, po kterou je třeba čekat na odpověď serveru finanční správy, na 2 sekundy. V Chorvatsku tato doba ve skutečnosti v průměru trvá méně než sekundu. Takové prodlení žádné fronty u pokladen nevytvoří.

Reakce: Zkušenosti s funkčností, uživatelskou přívětivostí a dobou odezvy státních IT systémů jsou v ČR takové, že tomuto tvrzení bude možné věřit až ve chvíli, kdy bude skutečně fungovat.

7) Není pravda, že si podnikatelé budou muset pořídit registrační pokladnu.

Technické řešení je jednoduché, nevyžadují se žádná speciální certifikovaná zařízení, která by musela být vybavena fiskální pamětí. Podnikatelé budou moci využít jakékoliv zařízení, které bude umět odeslat požadované informace do systému a vytisknout účtenku. Pro nejmenší podnikatele bude stačit např. chytrý telefon s tiskárnou. Záleží pouze na volbě podnikatele, jaké řešení nabízené na trhu zvolí.

Reakce: Málokdo s sebou běžně nosí tiskárnu kompatibilní s chytrým telefonem. I ta skupina, kterou ministerstvo financí označuje jako „nejmenší podnikatele“ si tedy bude muset pořídit tiskárnu na účtenky. A není tak docela pravda, že záleží jen na podnikateli, jaké řešení nabízené na trhu zvolí. Kdyby to bylo čistě na něm, nezvolil by si žádné a ani by o pořízení takového vybavení nepřemýšlel. Nicméně v současnosti se zdá, že mu nic jiného nezbude.