Příspěvky

iDnes: Zlínský kraj schválil nové autobusové dopravce, podpisy musí počkat na ÚOHS

Radní Zlínského kraje schválili výběr nových autobusových dopravců, kteří budou vozit lidi dalších 10 let. Cestující se mohou těšit na častější spoje a vyšší komfort. Kraj to bude stát víc peněz. Podpis smluv ještě čeká na verdikt antimonopolního úřadu.

„Hejtman by si měl vybrat, jestli chce nemocnici, nebo dopravu,“ souhlasí opoziční zastupitel za Svobodné Tomáš Pajonk.

Celý článek zde

MoneyMag: Je pravomoc městských strážníků rozdávat pokuty za rychlost oprávněná?

Města a obce po celé České republice často využívají městské policisty pro výběr pokut za překročení rychlosti. Každoročně tak navyšují své rozpočty o částky přesahující stovky tisíc i milióny korun. Umožňuje to totiž současný zákon o silničním provozu, který danou pravomoc městským strážníkům poskytuje. Politici proto volají po nové úpravě legislativy.

Neúspěšný pokus v roce 2016

Odejmutí pravomoci měřit rychlost a sankcionovat řidiče za překročení povolených limitů městským policistům prosazovala, poprvé od roku 2009, Občanská demokratická strana v roce 2016, když chtěla ke změnám využít vládní novelu o obecní policii. Nicméně neúspěšně. Již tehdy se však k této iniciativě přikláněla i řada dalších politiků, včetně tehdejšího ministra vnitra Milana Chovance. Záměr Jaroslava Kubery, tehdy senátora ODS a v současnosti předsedy Senátu Parlamentu ČR, podporovala i strana Svobodní.

Městští policisté více měří, než střeží

Právě Svobodní aktuálně opět požadují, aby se tato problematika aktivně řešila. Hlavním problémem je odklon městských strážníků od jejich primárních úkolů. „Jejich hlavní gescí má být zajištění pořádku a bezpečnosti. Pokud se ale věnují dopravním kontrolám a měření rychlosti, neplní svůj prvotní účel,“ uvedl předseda strany Svobodní Tomáš Pajonk. Za další problém pak označuje střet zájmů ze strany radnic a obecních úřadů. Ty mají totiž, jakožto zřizovatelé obecních policií, z vybraných pokut přímý zisk, jelikož vybrané pokuty z kapes řidičů směřují do městských a obecních pokladen. Často pak prý dochází k nadužívání a bohužel i ke zneužívání policistů, kteří jsou pověřeni úkolem spíše měřit rychlost na obecních komunikacích než zabezpečovat pořádek a vykonávat bezpečnostní obchůzky.
Odborníci nevidí zásadní rozpor

Odborníci na dopravní bezpečnost na českých silnicích nevidí v této pravomoci obecní policie většinou nijak zásadní rozpor. „Pokud stát usoudil, že je dobře nechat vzniknout institutu obecní policie v ČR, a tím zvyšovat bezpečnost v obcích, myslím, že měření rychlosti je jednou z disciplín, která do této skupiny patří,“ okomentovala Stanislava Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti s tím, že podmínkou je samozřejmě patřičná kvalifikace k těmto úkonům.

Auta lze zpomalit i jinými způsoby

Nad počínáním městských policistů při výběru pokut za překročení rychlosti v obcích se stále poměrně často pozastavuje i řada řidičů. Mnohdy totiž dochází k měření na úsecích, které nejsou nijak rizikové. To vadí i politikům. „V rizikových místech, jako jsou okolí škol a hřišť, lze dodržování povolené rychlosti zajistit technickými prostředky, ať již vhodnými instalacemi k omezení rychlosti, nebo v odůvodněných případech stacionárními radary,“ upřesnil Tomáš Pajonk. Doplnil také, že případné radary by měly být vždy spojeny s upozorněním pro řidiče. „Účelem nemá být řidiče nachytat, ale zajistit bezpečnost v daném úseku,“ doplnil.

Dle slov Stanislavy Jakešové ale městští policisté bezpečnost, díky své činnosti, zvyšují. „Měření rychlosti vozidel při jízdě a následný postih za překročení maximální povolené rychlosti vždy zvýší bezpečnost provozu,“ doplnila Jakešová. Otázkou je podle ní kontrola rychlosti na začátku a konci obce, kde dochází k účelovému vybírání i ze strany Policie ČR.

 

zdroj

Odmítáme omezení prostředků na údržbu silnic, i když ho Botek zapírá

Dominantním tématem minulého zasedání zlínského krajského zastupitelstva bylo navýšení budoucích výdajů kraje na vlakovou dopravu. Zastupitelstvo vzalo tento záměr krajské rady na vědomí. Rada tedy může v rámci diskutovaných mezí začít s výběrem dopravců. Mezi doprovodnými informačními materiály byl i návrh, jakým způsobem chce rada ušetřit, aby měla na vlaky. Již tehdy jsme vyjádřili nesouhlas, avšak konkrétně o dopadu navýšení výdajů na dopravu se v tu chvíli řádně nejednalo.

K tomu došlo až na dnešním, 18. zasedání zastupitelstva. Schvalovalo se právě to, na čem se bude v budoucnu šetřit. Ostře jsme se vyhradili vůči tomu, aby byl v budoucnu krácen rozpočet Odboru dopravy Krajského úřadu, protože vzhledem ke struktuře rozpočtu oboru to nevyhnutelně znamená krácení plateb pro Ředitelství silnic Zlínského kraje, a to zase nemůže znamenat nic jiného než méně peněz na údržbu silnic. A jde o 50 miliónů korun ročně, což není zanedbatelná částka. Obdobně hodlá Kraj omezit investice do oprav a údržby svého majetku (např. budovy středních škol), a to o 80 miliónů ročně.

Navrhli jsme odročení tohoto bodu. S tím, že požadujeme, aby se o tom, kde šetřit a kde ne, řádně diskutovalo. Neustále nám totiž narůstají mnohé výdaje, o kterých jsme přesvědčeni, že pro občany Kraje jsou mnohem méně přínosné, jako například výdaje do propagace kraje, sebechvalných médií typu Okno do kraje, apod.

O našem usnesení nakonec Zastupitelstvo vůbec nehlasovalo a považujeme to za porušení jednacího řádu Zastupitelstva.

Při vyslovení naší připomínky, že nutně musí dojít ke krácení výdajů na údržbu silnic, radní pro dopravu Botek velmi teatrálně kroutil hlavou, načež si vyžádal slovo. Očekávali jsme, že nám oznámí, že se mýlíme, že na údržbu krajských silnic nebudou výdaje zkráceny. On však místo toho pronesl jen, že to není pravda, a že … … … (hop do jiné úrovně logiky) … … … naše krajské silnice se zlepšují a že relativně v porovnání s jinými kraji dáváme do cest docela dost.

Pronesl tedy, že nemáme pravdu, aniž by prokázal opak. A při pečlivém pohledu na rozpočet Odboru dopravy je naprosto zřejmé, že se nemýlíme.

zdroj

Kolik stojí rodinu veřejná doprava ve Zlínském kraji?

Sousede, kolik ročně utratíš za ježdění vlakem a autobusem? No, já moc nejezdím, takže moc ne…. Tak to se pleteš! V rodině jste 4, takže to vychází takto:

Každá čtyřčlenná rodina zaplatí tisíce korun ročně, aniž by o tom věděla. Vezměme si nyní modelově rodinu z tzv. Zlínského kraje, tedy pravděpodobně Valachy, moravské Slováky nebo Hanáky.

2018

V roce 2018 každá taková rodina zaplatila, aniž by to věděla, v průměru přes 9.100 korun. A k tomu ještě utratila za jízdenky téměř 2.900 korun. Dohromady tedy 12.000 korun.

S vlaky a autobusy se to má totiž takto. Zlínský kraj (zastupitelstvo) rozhoduje o tom, kolik kilometrů najezdí ročně regionální a lokální vlaky a autobusy. Vybere dopravce a těm za tyto kilometry zaplatí dohodnutou cenu. Dopravci samozřejmě vyberou také nějaké jízdné a to se od dohodnuté úhrady odečte. Výsledek je tzv. prokazatelná ztráta. Tu Zlínský kraj zaplatí (a je to tak ve všech krajích).

V roce 2018 kraj takto utratil za Tvou rodinu přes 4.900 korun. Protože je to ale na rozpočet kraje moc, vysaje na zajištění dopravy ještě peníze z rozpočtů obcí. A to přesně stovku na hlavu, tedy 400 korun na čtyřčlennou rodinu. A také si poníženě vyprosí pomoc od státu, tedy ministerstva dopravy na vlaky. Ministerstvo tak milosrdně posílá Tvých téměř 700 korun dopravcům na přepravu Tvé rodiny. No jo, jenže je to trochu nefér, poněvadž Východomoravákům on ten stát posílá málo na vláčky. To proto, že toho u nás vláčky ročně najezdí málo. Jinde najezdí více. A tak ještě přispíváš jiným rodinám v jiných krajích. Tvoje rodina takto podporuje jiné rodiny celkem více než 300 korunama ročně. Možná Ti udělá radost, že hejtman chce tu nespravedlnost ukončit tím, že objedná více vláčků. Můžeš se pak na ně třeba chodit dívat a mít radost, že už je to spravedlivé.

Peníze, sousede, nerostou na stromě a stát, kraj ani naše obec, jak jistě víš, nemají partu česačů, kteří by ty peníze ze stromů trhali. Všechno to, o čem jsem mluvil, jsou Tvé peníze, které zaplatíš na daních.

Jestli teď sčítáš a odečítáš, jistě sis všiml, že ten součet nevychází. Tvoje peníze totiž stát neutrácí jen tím, že by s nimi „pomáhal“ Zlínskému kraji. On sám totiž ještě Tvé peníze utrácí za rychlíky a také za ztráty dopravců, které vznikají tím, že poskytují slevy z jízdného.

Je mi líto, že jsem Tě teď zklamal. Slevy opravdu neznamenají, že ušetříš. Náklady na dopravu jsou pořád stejné. Nezáleží na tom, zda v autobuse sedí student, chlap v nejlepších letech nebo chlap v ještě lepších letech, čili v důchodu. Máš sice levnější jízdenku, ale stejně jsi to zaplatil.

Tedy, za rychlíky a za slevy Tvá rodina zaplatí ročně 2.800 korun.

Dohromady jsi zaplatil za rodinu 9.100 korun a ani nevíš jak. Ze slev se už také nemůžeš radovat. Nepomůže Ti ani ta poslední, kterou populisticky vyhlásil premiér. Průměrně sice zaplatíš méně peněz, když budeš kupovat pro rodinu jízdenku, ale o to víc zaplatíš, aniž bys to věděl. Přidej těch cca 2.900 korun za jízdenky a Tvá rodina je chudší o 12.000 korun.

2020, pokud hejtman neprosadí svůj grandiózní plán

Tak a teď se pojďme podívat, jak to bude dál, třeba v roce 2020.

Kraji končí smlouvy s dopravci a je bohužel nevyhnutelné, že vše podraží a Tvoje rodina zaplatí více. Tomu se nedá zabránit. Pokud bude jezdit pořád přibližně stejné množství vlaků a autobusů v kraji, pak zaplatíš za rodinu v roce 2020 celkem 13.300 korun. Jízdenky Tě budou stát pořád stejně, ale podraží ta „neviditelná“ platba – tam vysolíš 10.400 korun.

2020, pokud prosadí

Jenže náš hejtman má mnohem ambicióznější plány, jak s Tvými penězi naložit. Chce více vlaků a více autobusů! Pokud protlačí všechny své nápady, prohneš se. V roce 2020 bys pak za rodinu zaplatil celkem 15.300 korun! 12.100 bez toho, aniž by se Tě někdo ptal a pak ještě přes 3.200 korun na jízdenkách.

Neboj! Jízdenky nepodraží! Jenom budeš prostě více jezdit vlaky a autobusy. Že to nemáš v plánu? Nevadí. Hejtman říká, že jezdit budeš a tak ty peníze i počítá. Kdyby se kompletně úplně zmýlil a těmi vlaky a autobusy by nikdo včetně Tebe nejezdil, přestože budou lépe zorganizované, stejně to Tvá rodina zaplatí. Nezaplatíš sice o 300 korun více za jízdenky, ale dopravcům vznikne vyšší prokazatelná ztráta a tu prostě zaplatíš.

Nepříjemné je, že za tyto peníze, které si kraj od Tebe vzal, by měl dělat další věci, které jsou potřeba. A má málo! I kdyby se podařilo hejtmanovi do vlaků a autobusů nalákat více lidí, i tak mu natolik narostou výdaje, že bude muset šetřit jinde. A tak například plánuje, že ročně utratí o 50 miliónů méně za ostatní „dopravní záležitosti“. No a to jsou v podstatě jen údržba a opravy silnic. 50 miliónů prostě půjde poznat. Takže si k těm nákladům do roku 2020 ještě připočítej to, že bys měl začít šetřit na brzkou výměnu tlumičů na svém rodinném autě. Jo, člověče, a ještě na pár tlustých slušných svetrů pro děcka do školy, protože bude o 80 miliónů ročně méně na opravy krajských baráků, třeba gymplů a průmyslovek, takže potáhne přes stará okna. A pokud přijde nějaká ta hospodářská krizička, pak si radši našetři na nějakou čtyřkolku, protože sníh fakt zadarmo nikdo neprohrne a kraj na to taky nemusí mít.

Opakování, matka moudrosti, sousede, takže zde rakapitulace těch částek, o kterých jsem mluvil. Vše přepočtené na čtyřčlennou rodinu:

doprava výdaje rodina

(poznámka: v článku neřešíme náklady na MHD)

 

Rozhovor se sousedem pro vás zaznamenali krajští zastupitelé za Svobodné:

tomas-pajonk_malyportret

Ing. Tomáš Pajonk

Helena Lasztoviczová portrait2

Helena Lasztoviczová